Det händer efter din ansökan om planbesked

Här kan du översiktligt ta del av hur din ansökan hanteras av oss.

Ansökan

Steg 1.
När du ansöker får du en bekräftelse med tillhörande diarienummer. Detta är ditt kvitto på att stadsbyggnadskontoret mottagit din ansökan. Nu görs en första översiktlig bedömning om det som krävs finns med i din ansökan. Behövs kompletteringar kontaktar stadsbyggnadskontoret dig.

Förprövning

Steg 2.
När en ledig handläggare får ditt ärende får du information om detta och kontaktuppgifter till handläggaren.

Handläggaren går igenom ärendet och kontaktar vid behov dig för eventuella ytterligare kompletteringar som krävs. Handläggaren gör sedan en så kallad förprövning som leder fram till ett ställningstagande om positivt eller negativt planbesked. De flesta ansökningar går på internremiss som en del av handläggningen av ansökan. Internremiss betyder att stadsbyggnadskontoret tillsammans med andra berörda förvaltningar kommer med eventuella synpunkter på ansökan.

Stadsbyggnadskontorets bedömning av din ansökan består av flera frågor och faktorer som vi tar hänsyn till. En avvägning sker mellan allmänna och enskilda intressen och dessa vägs mot varandra. Vi tittar på om ansökan ligger i linje med Göteborgs Stads strategier, stadens översiktsplan samt övriga målsättningar från fullmäktige och byggnadsnämnden. Avslutningsvis sker vid behov en värdering av befintlig detaljplan samt en översiktlig inledande bedömning av områdets lämplighet.

Beslut

Steg 3.
Beslut fattas antingen i byggnadsnämnden eller på delegation. Delegation är när byggnadsnämnden delegerar beslutsfattandet till stadsbyggnadskontoret. Om du får ett positivt besked står det i planbeskedet vilket år planarbetet beräknas kunna starta. Läs om startplan. Ett beslut om planbesked kan inte överklagas.

Frågor och svar