Följ ditt digitala byggärende

Genom att logga in med din e-legitimation kan du följa ditt byggärende, som du tidigare sökt via webben. När det händer något i ditt ärende får du en avisering via sms eller mail, men för att se vad som hänt måste du logga in.

Logga in

Logga in här

Hur du loggar in

Klicka på länken här ovan. För att du ska kunna logga in behöver du ha tillgång till e-legitimation. Uppge ditt personnummer och följ sedan instruktionerna från ditt bank id.

När du kommer till förstasidan klickar du dig vidare till Mina ärenden. Genom att klicka på Bygglov/Anmälan vid fastighetsbeteckningen får du upp informationen om ärendet. Har du flera lov, klicka på respektive ansökan för att få mer information om varje ärende.

Återkoppling

Om du under Mina inställningar valt att få aviseringar via SMS och/eller mejl, skickas ett kort meddelande varje gång en ny händelse som berör ditt ärende skett. I mejlet eller SMS:et ber vi dig logga in för att ta del av informationen i ditt pågående ärende.

Återkoppling sker alltid till den person eller det organisationsnummer som angetts som sökande i tjänsten.

Bekräftelse och kompletteringar

När ditt ärende registrerats får du ett sms eller mejl att du har fått ett ärendenummer och att en handläggare är tilldelad dig. Din handläggare kommer under handläggningen meddela all information samt eventuella kompletteringskrav via tjänsten.

Vid en begäran om komplettering kommer en ny funktion i tjänsten att öppnas där du har möjlighet att skicka in dina kompletteringar.

Det går även att använda Egen komplettering som finns bland tjänsterna på förstasidan om du har glömt något eller vill skicka in något mer utan att handläggaren har krävt det.

Beslut

När beslutet tas, kommer du få ett meddelande att något hänt i ditt ärende. I dina engagemang kan du sedan läsa beslutet och se de handlingar som är fastställda. Du kommer även få en kopia på beslutet samt handlingarna på posten inom några dagar.

Kontakt med din handläggare

Du kan alltid lämna ett meddelande direkt till din handläggare i tjänsten. Viktigt att tänka på är då att ange ditt ärendenummer eller fastighetsbeteckning i meddelandet. Detta beror på att mailet skickas direkt till din handläggares e-post och det är då enklare att identifiera till vilket ärende mailet hör.

Jag har inte fått något sms eller mejl, vad är fel?

För att du ska bli aviserad behöver du ange om du vill få information i SMS eller mejl.

Klicka på länken och följ instruktionerna från ditt bank id. Välj Mina uppgifter och kryssa i hur du vill få din återkoppling och fyll i ditt mobilnummer och/eller mejladress.