Till sidans huvudinnehåll

Vattenavstängningar

Inget vatten i kranen? Här kan du se akuta och planerade vattenavstängningar. När vattnet har släppts på igen ska du alltid spola ur kranen tills vattnet är kallt och klart, innan du dricker det eller använder det i matlagning.

Detta gäller vid alla vattenavstängningar

  • Tidsangivelserna är ungefärliga och kan ändras utan särskilt meddelande.

  • Håll alla kranar stängda och gör inga arbeten på dina egna ledningar under tiden som vårt arbete pågår. Vattnet kan stängas av senare och sättas på tidigare än planerat. 

  • Vattnet kan vara missfärgat efter en avstängning. Läs mer om missfärgat vatten här.  

  • Avloppet fungerar precis som vanligt vid en vattenavstängning men du behöver spola din toalett från en hink.  

Karta över vattenavstängningar

Varje störning visas med en markering i kartan. Klicka på ikonen för att få mer information. Blå punkter och gröna prickar med siffror visar vilka fastigheter som berörs. Zooma i kartan med plus och minus i kartbilden. Flytta kartan med hjälp av muspekaren eller två fingrar.

Registrera dig för att få sms vid vattenavstängningar

Här kan du registrera dig för att få information om akuta driftstörningar, som till exempel vattenavstängningar eller större störningar i sophämtningen, via sms, e-post eller automatiserat telefonsamtal till en fast telefon.

Vi vill gärna att du som fastighetsägare eller företagare registrerar dig på de fastigheter du ansvarar för så att du kan få bästa information. Då kan du även få information om akuta händelser som enbart aviseras via sms.

Om du skulle vilja logga in igen inom fem minuter efter att du registrerat dig första gången kan du stöta på en Recaptcha-funktion ("Jag är inte en robot"). Det är Googles sätt att skilja automatiska program som försöker registrera sig från riktiga människor. Går du vidare med Recaptcha-funktionen kommer en kaka (cookie) att lagras i din webbläsare.

Om du behöver koka vattnet innan du använder det

Skulle det vara så att vi i något sammanhang rekommenderar dig att koka vattnet innan du dricker det eller använder det i matlagning kan du läsa mer om hur du gör på Livsmedelsverkets hemsida.

Så här informerar vi

Vid alla planerade störningar aviserar vi alltid via vår hemsida minst tre dagar innan planerad avstängning. Vi går ut med lappar i aktuellt område. Dessa lämnas i brevlådor eller trappuppgångar i området.
Vi går även ut med sms till de telefoner som är registrerade på aktuella adresser dagen innan avstängningen som en påminnelse.

Bestämmelser för vatten och avlopp

Här kan du läsa vilka regler som gäller för allmänna vatten- och avloppsanläggningar (ABVA), både för fastighetsägare och för Göteborgs Stad.

Andra problem med vatten och avlopp

Har du andra problem med vatten och avlopp kan du läsa vanliga frågor och svar här, och du kan läsa mer om dricksvattnets kvalitet här. 

Kontakta Kretslopp och vattens kundservice

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 27 00
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Söker du en specifik tjänsteperson ringer du:

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)

Besöksadress

Gamlestadsvägen 317
[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[12.011742272127824,57.75619903235914] }, "properties":{ "title":"Förvaltningen Kretslopp och vattens kundservice", "content":"Gamlestadsvägen 317" } }]

Postadress

Box 123
424 23 Angered
${loading}