Läs av din vattenmätare
Eftersom vi beräknar din faktura på mätarställningen du rapporterar till oss är det viktigt att du skickar in ställningen minst en gång om året. Skulle du ha använt mer vatten än det vi har uppgift på fakturerar vi det i efterhand. Väntar du för länge med att rapportera din mätarställning kan den summan vi fakturerar bli hög.
Så här gör du
-
1
Innan du lämnar din mätarställning
-
Mätarställning ska anges med maximalt fem siffror. Har du en mätare med 8 siffror så är det de fem första siffrorna från vänster som ska läsas av. Även nollor ska läsas av.
-
Mätarnummer; om det ej kommer med automatiskt så finns mätarnumret på en klisterlapp på vattenmätaren eller tryckt ovanför mätarställningen på mätaren. Kan bestå av både siffror och bokstäver och vara 5-11 stycken beroende på vilken vattenmätare du har.
-
Datum för avläsning, maximalt en vecka bak i tiden. Har det gått mer än en vecka sen du läste av din vattenmätare ber vi dig göra en ny avläsning och registrera denna istället.
Om du behöver ytterligare hjälp kan du läsa mer om vattenmätare.
-
-
2
Läs av och skicka in din vattenmätarställning
När du har läst igenom informationen om vad som gäller kring att läsa av sin vattenmätare, kan du lämna in din mätarställning i e-tjänsten genom att klicka på den blå knappen.
När du har fyllt i e-tjänsten så väljer du Gå vidare och förhandsgranska. Läs igenom så att allt stämmer. Om du behöver ändra något finns det en blå knapp uppe i högra hörnet som heter Ändra. När du är nöjd väljer du Skicka anmälan.
-
3
Bekräftelse
När du har gjort ditt val i e-tjänsten kommer det ett meddelande på webbsidan om att mätarställningen är inskickad. Du kan även få en kopia skickad till din e-post. Det kan dröja upp till 24 timmar innan du kan se den nya mätarställningen bland dina tidigare i Mina Sidor.
Övrigt om din mätarställning
-
Då behöver du inte lämna mätarställning
Ska du flytta och redan har lämnat en vattenmätarställning i ditt ägarbyte ska du inte lämna någon mätarställning här.
-
Om du får felmeddelande
Får du som ska lämna mätarställning här ett felmeddelande om att din mätarställning inte ligger inom rätt intervall så ber vi dig kontrollera mätarställningen igen. Kontakta vår kundservice om du efter det fortfarande får felmeddelande.
När du har registrerat en ny mätarställning kan det dröja upp till 24 timmar innan du kan se den bland dina tidigare mätarställningar.
Kontakta Kretslopp och vattens kundservice
Öppettider
Söker du en specifik tjänsteperson ringer du:
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Besöksadress
Gamlestadsvägen 317Postadress
424 23 Angered