Ansök om fristående sakkunnig
Vilka kunskapskrav måste fristående sakkunnig uppnå?
Om du har anlitat en fristående sakkunnig som utför utstakning och lägeskontroll åt dig, så måste den fristående sakkunnige ansöka och godkännas av stadsbyggnadsförvaltningen samt uppfylla kunskapskraven enligt Lantmäteriets rekommendationer i Handbok i mät- och kartfrågor (HMK).
Så här gör du för att ansöka om fristående sakkunnig
-
1
Så ansöker du om fristående sakkunnig
Den du anlitar ska skicka sin ansökan om fristående sakkunnig till stadsbyggnadsförvaltningen. Ansökan ska skickas senast i samband med tekniskt samråd. Utifrån ansökan avgör vi om personen som söker uppfyller kraven. Arbetet får inte påbörjas innan den fristående sakkunnige är godkänd. Viktigt att notera är att din ansökan endast gäller per bygglovsärende. En ny ansökan måste alltså skickas för varje nytt bygglov.
Som fristående sakkunnig har du ansvar för att genomföra utstakningen och lägeskontrollen. Som byggherre har du ansvar för att byggnationen hamnar i rätt läge enligt bygglovet.
-
2
Hur redovisar du ditt mätresultatet?
När fristående sakkunnige har utfört lägeskontrollen ska denne skicka en koordinatfil i DWG-format till mätenhetens e-post, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
Koordinatfilens namn ska innehålla
- Fastighetsbeteckning (till exempel Nordstaden 15:20)
- I din e-post ska du ska även ange ärendenummer för bygglovet
- Koordinatfilen ska innehålla en linje på inmätt fasad samt färdig golvhöjd i koordinatsystem SWEREF 99 12 00 samt höjdsystem RH 2000.
-
3
Vad kostar en fristående sakkunnig?
Vi tar alltid ut en avgift enligt taxa som är fastställd av kommunfullmäktige.
-
4
Fyll i och skicka in blanketten
- Fyll i blanketten Ansökan om fristående sakkunnig.
- Se kontaktuppgifter längst ner på sidan om var du skickar ansökan.
Kontakta mätenheten
Har du synpunkter eller frågor om fristående sakkunnig så kan du kontakta mätenheten
Öppettider
Besöksadress
Postgatan 10
Postadress
Box 2554
403 17 Göteborg