Överenskommelse om inträde, utträde eller ändring av andelstal
Information och regler
En överenskommelse om inträde, utträde eller ändring av andelstal i en gemensamhetsanläggning behöver skickas in och godkännas av lantmäterimyndigheten. Lantmäterimyndigheten ska pröva att överenskommelsen stämmer överens med gällande anläggningsbeslut för aktuell gemensamhetsanläggning och att överenskommen ersättning inte avviker väsentligt från vad som är skäligt utifrån gällande ersättningsregler.
De nya andelstalen gäller först då lantmäterimyndigheten har godkänt och registrerat ändringen i fastighetsregistret.
Vanligaste anledningarna till att en överenskommelse om ändring av andelstal behövs är att en ny fastighet som ska använda anläggningen bildas i en lantmäteriförrättning eller att en fastighet varaktigt ändrar användning.
En varaktigt ändrad användning kan exempelvis vara att en fritidsbostad görs om till en permanentbostad, att en obebyggd tomt bebyggs eller att en verksamhet startas eller utökas.
Har styrelsen, med stöd av befogenhet från anläggningsbeslutet, fattat beslut om ändrat andelstal ska du istället använda blanketten på Anmäl ändrade andelstal.
Vid ansökan om avstyckning där styckningslotten behöver få del i en befintlig gemensamhetsanläggning kan med fördel en överenskommelse tecknas och bifogas tillsammans med ansökan om avstyckning, läs mer på nybilda en fastighet.
Så här gör du
- Fyll i blanketten Överenskommelse om inträde, utträde eller ändring av andelstal i gemensamhetsanläggning
- Exempelblankett överenskommelse om inträde, utträde eller ändring av andelstal i gemensamhetsanläggning ett - se vilka fält som ska fyllas i
- Skicka eller lämna dina handlingar till:
Lantmäterimyndigheten i Göteborgs Stad, Box 2554, 403 17 Göteborg. När det är stängt finns ett postfack i huvudentréns dörr.
Kontakta Lantmäterimyndigheten
Besöksadress
Postgatan 10
Postadress
Box 2554
403 17 Göteborg