Till sidans huvudinnehåll

Gemensamhetsanläggning

En gemensamhetsanläggning kan vara till exempelvis en väg, parkering eller vatten- och avloppsledningar som är gemensamma för flera fastigheter. Här hittar du information om hur en gemensamhetsanläggning bildas och vad som gäller vid förändringar av gemensamhetsanläggningen.

Lantmäterimyndighetens roll i gemensamhetsanläggninar

Lantmäteriemyndigheten beslutar om gemensamhetsanläggningar, fastställer hur kostnader fördelas, registrerar anläggningarna och hjälper till vid förändringar eller tvister. 

Så bildas och fungerar en gemensamhetsanläggning

  • En gemensamhetsanläggning bildas vid en lantmäteriförrättning enligt anläggningslagen   (anläggningsförrättning). Där bestäms det hur anläggningen ska utformas och skötas, men också hur kostnader ska fördelas mellan de deltagande fastigheterna.
  • Eftersom det är fastigheterna som är anslutna till gemensamhetsanläggningen, och inte ägarna, gäller anläggningsbeslutet även för framtida ägare till berörda fastigheter.
  • Skötseln av anläggningen kan antingen ske av alla delägare gemensamt (delägarförvaltning) eller genom en samfällighetsförening (föreningsförvaltning).
  • Ett anläggningsbeslut gäller för all framtid, men kan omprövas i en ny förrättning vid väsentligt ändrade förhållanden, till exempel ändrat användningssätt av deltagande fastigheter. 
  • Ansök om lantmäteriförrättning för att bilda eller ompröva en gemensamhetsanläggning.

Inträde, utträde eller ändring av andelstal i befintlig gemensamhetsanläggning

Andelstalen i en gemensamhetsanläggning kan ändras genom något av följande sätt:

  • Styrelsebeslut: Om det i gemensamhetsanläggningens anläggningsbeslut framgår att samfällighetsföreningens styrelse har rätt att ändra andelstal, till exempel vid ändrad användning av en fastighet från fritidsboende till permanentboende. Ändring ska registreras av lantmäterimyndigheten och börjar gälla först när det har registreras.
  • Överenskommelse: Alla delägare eller samfällighetsföreningens styrelse kommer överens med en fastighetsägare om ett nytt andelstal. Överenskommelsen behöver då överensstämma med principerna i anläggningsbeslutet, och ska godkännas och registreras av lantmäterimyndigheten innan den börjar gälla. 
  • Föreningsstämma: En samfällighetsförening kan besluta om ändring av andelstal på en föreningsstämma. Beslutet ska ska godkännas och registreras av lantmäterimyndigheten innan det nya andelstalet börjar gälla.
  • Fastighetsbildningsförrättning: Om fastighetsindelningen ändras kan andelstalen justeras enligt lag i samband med en fastighetsbildningsförrättning.
  • Ny anläggningsförrättning: Gemensamhetsanläggningen kan omprövas vid en ny anläggningsförrättning. Ansök om lantmäteriförrättning 

Om en gemensamhetsanläggning är så gammal eller på andra sätt inaktuell, att det inte går att ändra andelstalen enligt alternativen ovan, behövs en omprövning för att andelstalen ska kunna ändras.

Kontakta Lantmäterimyndigheten

Telefon och e-post

Telefon
031-368 19 60
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Postgatan 10

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.965236766161365,57.70774299130279] }, "properties":{ "title":"Lantmäteri", "content":"Postgatan 10" } }]

Postadress

Box 2554
403 17 Göteborg

${loading}