Till sidans huvudinnehåll

Gemensamhetsanläggning

En gemensamhetsanläggning kan vara en väg, parkering eller vatten- och avloppsledningar som är gemensamma för flera fastigheter. Här finns information om hur en gemensamhetsanläggning bildas och hur du ändrar andelstal eller delägare / delaktighet i en gemensamhetsanläggning.

Lantmäterimyndighetens roll i gemensamhetsanläggningar

Lantmäteriemyndigheten beslutar om gemensamhetsanläggningar, fastställer hur kostnader fördelas, registrerar anläggningarna och hjälper till vid förändringar eller tvister. 

Så bildas och fungerar en gemensamhetsanläggning

  • En gemensamhetsanläggning bildas vid en lantmäteriförrättning enligt anläggningslagen   (anläggningsförrättning). Där bestäms det hur anläggningen ska utformas och skötas, men också hur kostnader ska fördelas mellan de deltagande fastigheterna.
  • Ett anläggningsbeslut gäller även för framtida ägare till berörda fastigheter. Det är för att det är själva fastigheterna som är en del av gemensamhetsanläggningen och inte de enskilda fastighetsägarna.
  • Skötseln av anläggningen kan antingen ske av alla delägare gemensamt (delägarförvaltning) eller genom en samfällighetsförening (föreningsförvaltning).
  • Ett anläggningsbeslut gäller för all framtid, men kan omprövas i en ny förrättning om något stort förändras, till exempel ändrat användningssätt av gemensamhetsanläggningens fastigheter. 
  • För att bilda eller ompröva en gemensamhetsanläggning behöver du ansöka om lantmäteriförrättning

Andelstal

Andelstal visar hur mycket varje fastighet ska betala för gemensamhetsanläggningens olika kostnader. En fastighet kan ha två olika andelstal, ett i utförande och ett annat i drift.  

Utförandeandelstalet visar hur mycket varje fastighet äger av anläggningen och avgör hur mycket de ska betala för nybyggnations-, underhålls- och investeringskostnader. Det visar också hur mycket av en ersättning varje fastighet ska få när en ny delägarfastighet tillkommer.

Driftandelstalet avgör hur mycket varje fastighet ska betala för löpande driftkostnader.

Ändring av andelstal i befintlig gemensamhetsanläggning

Om en fastighet ändras genom att den till exempel blir bebyggd eller att användningen ändras genom att till exempel ett fritidsboende blir permanentboende kan det bli aktuellt att ändra andelstal. 

Det finns tre sätt att ändra andelstal utan att en ny anläggningsförrättning behöver göras:

  • Styrelsebeslut: Om det i gemensamhetsanläggningens anläggningsbeslut framgår att samfällighetsföreningens styrelse har rätt att ändra andelstal, till exempel vid ändrad användning av en fastighet från fritidsboende till permanentboende. Ändring ska registreras av lantmäterimyndigheten och börjar gälla först när det har registreras.
  • Överenskommelse: Alla delägare eller samfällighetsföreningens styrelse kommer överens med en fastighetsägare om ett nytt andelstal. Överenskommelsen behöver då överensstämma med principerna i anläggningsbeslutet, och ska godkännas och registreras av lantmäterimyndigheten innan den börjar gälla. 
  • Föreningsstämma: En samfällighetsförening kan besluta om ändring av andelstal på en föreningsstämma. Stämman kan endast ta beslut om att ändra andelstalen för befintliga delägare i gemensamhetsanläggningen. Föreningsstämman ska besluta om ersättning samtidigt som beslut om ändring av andelstalen. Minst två tredjedelar måste rösta för ändringen på stämman. Beslutet ska godkännas och registreras av lantmäterimyndigheten innan det nya andelstalet börjar gälla.

Om en gemensamhetsanläggning är så gammal eller på andra sätt inaktuell, att det inte går att ändra andelstalen enligt alternativen ovan, behövs en omprövning för att andelstalen ska kunna ändras.

Andra möjligheter att ändra andelstal

  • Fastighetsbildningsförrättning: Om fastighetsindelningen ändras kan andelstalen justeras enligt lag i samband med en fastighetsbildningsförrättning.
  • Ny anläggningsförrättning: Gemensamhetsanläggningen kan omprövas vid en ny anläggningsförrättning. Ansök om lantmäteriförrättning

Inträde eller utträde i en gemensamhetsanläggning

Genom en överenskommelse med övriga delägare i gemensamhetsanläggningen eller med den förvaltande föreningen kan en fastighet träda in eller ut som delägare i en befintlig gemensamhetsanläggning. Då ändras delaktigheten i gemensamhetsanläggningen.

De vanligaste anledningarna till att en överenskommelse om inträde görs är att en ny fastighet som ska använda anläggningen bildats i en lantmäteriförrättning. En fastighet kan också varaktigt ändra användning vilket gör att det kan finnas behov av att gå in eller ut ur gemensamhetsanläggningen. 

En överenskommelse om inträde eller utträde i en gemensamhetsanläggning behöver skickas in och godkännas av lantmäterimyndigheten. Lantmäterimyndigheten prövar om överenskommelsen stämmer överens med principerna i anläggningsbeslutet och att ersättningen inte avviker väsentligt från gällande ersättningsrelger.

Vid ansökan om avstyckning där styckningslotten behöver få del i en befintlig gemensamhetsanläggning kan med fördel en överenskommelse tecknas och bifogas tillsammans med ansökan om avstyckning. Läs mer på bilda en ny fastighet.

Blanketter för att ändra andelstal eller inträde, utträde i  gemensamhetsanläggning

  1. Välj rätt blankett beroende på vad du ska göra.

    Anmälan om ändrade andelstal genom styrelsebeslut

    Ansökan om ändrade andelstal genom stämmobeslut. För mer information och ansökningsblankett: Ändra andelstal 43 a § anläggningslagen Lantmäteriet

    Överenskommelse om inträde, utträde eller ändrade andelstal

  2. Se exempel på överenskommelse

  3. Skicka eller lämna dina handlingar till:

    Lantmäterimyndigheten i Göteborgs Stad, Postgatan 10, Box 2554, 403 17 Göteborg. När det är stängt finns ett postfack vid entrén.

Kontakta Lantmäterimyndigheten

Telefon och e-post

Telefon
031-368 19 60
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Postgatan 10

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.965236766161365,57.70774299130279] }, "properties":{ "title":"Lantmäteri", "content":"Postgatan 10" } }]

Postadress

Box 2554
403 17 Göteborg

${loading}