Ansök om lantmäteriförrättning
Ansök om lantmäteriförrättning när du ska:
- Ändra eller dela en fastighet
- Nybilda en fastighet
- Föra över mark mellan fastigheter
- Få klarhet kring dina gränser
- Ändra en fastighet tredimensionellt/ägarlägenheter
- Bilda, ändra eller ta bort servitut
- Bilda, ändra eller ta bort ledningsrätt
- Bilda, ändra eller ta bort gemensamhetsanläggning
Har du köpt, fått eller bytt till dig del av en fastighet som ska avskiljas från resterande av fastighet måste du ansöka om en lantmäteriförrättning inom sex månader från dagen då överlåtelsehandlingen undertecknats, annars blir överlåtelsen ogiltig. Bifoga köpehandlingen med ansökan.
Gäller det ändringar av andelstal i en samfällighet till exempel, se Gemensamhetsanläggningar och rättigheter
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
-
1
Tänk på innan du ansöker
- Din ansökan ska vara signerad av dig som fastighetsägare eller ditt ombud med fullmakt.
- Om fastigheten ägs av flera personer eller dödsbo, så krävs normalt att alla delägare eller deras ombud signerar ansökan.
-
2
Ansök och komplettera ärenden digitalt
Du kan skicka din ansökan om lantmäteriförrättning digitalt. Det enda som behövs är att du och dina medsökande har en E-legitimation (till exempel mobilt BankID). Har inte alla som ska signera ansökan en e-legitimation behöver ansökan göras med pappersblankett.
I dagsläget kan du ansöka digitalt om:
- fastighetsreglering
- avstyckning
- klyvning
- sammanläggning
- särskild gränsutmärkning
- fastighetsbestämning.
Vill du ansöka om någon annan åtgärd, till exempel bildande av gemensamhetsanläggning, så behöver ansökan göras med pappersblankett. Blanketten finns längre ner på sidan, under rubriken "Ansök med blankett”.
-
3
Ansök digitalt
- Alla som måste signera ansökan behöver ha e-legitimation (till exempel mobilt BankID).
- När du startar din digitala ansökan kommer du till en sida utanför goteborg.se. Om du har skyddad identitet ska du alltid söka via pappersblankett. Du hittar en sådan längre ner på sidan, under rubriken ”Ansöker med blankett”.
- I e-tjänsten kan du på olika sätt förklara och illustrera din önskade förändring med hjälp av ett kartverktyg som erbjuder mät- och ritmöjligheter. I tjänsten finns även förklaringar till de flesta begrepp som förekommer under en förrättning.
- Du kan antingen göra en ny ansökan eller fortsätta med en tidigare påbörjad ansökan som ännu inte skickats in. När du är färdig kan du signera och skicka in din ansökan direkt till Lantmäterimyndigheten.
- Via e-tjänsten går det även att komplettera ett pågående ärende, oavsett om ansökan har skickats in digitalt eller via post från början.
- Du behöver ha alla handlingar som ska bifogas i digitalt format. Exempel på handlingar som kan behövas är förvärvshandlingar (till exempel köpeavtal), bygglov / förhandsbesked, överenskommelser / avtal, behörighetshandlingar, strandskyddsdispenser eller förvärvstillstånd.
- Handlingar kan laddas upp i formaten JPG, GIF, PNG och PDF.
-
4
Ansök med blankett
- I din ansökan talar du om vad du vill få utfört och vilka fastigheter som berörs. Bifoga en skiss med förändringen så att missförstånd kan undvikas.
- Fyll i blanketten och skriv ut: Ansök om lantmäteriförrättning
- Vill du i samband med ansökan även teckna en överenskommelse om fastighetsreglering, marköverföring eller servitutsåtgärd, ska du istället använda blanketten Ansökan och överenskommelse om fastighetsreglering
- Din ansökan ska vara underskriven av dig som fastighetsägare eller ditt ombud med fullmakt. Om fastigheten ägs av flera personer eller dödsbo, så krävs normalt att alla delägare eller deras ombud undertecknar ansökan.
- Bifoga original eller bestyrkt kopia av handlingar som behövs. Exempel på handlingar som kan behövas är förvärvshandlingar (till exempel köpeavtal), bygglov / förhandsbesked, överenskommelser / avtal, behörighetshandlingar, strandskyddsdispenser eller förvärvstillstånd.
- Posta ansökningsblankett och eventuella bifogade handlingar enligt anvisningarna på blanketten.
-
5
När handläggs ditt ärende
Alla ärenden fördelas i turordning efter ankomstdatum. Beroende på ärendets komplexitet får du räkna med en väntetid från två månader eller längre till dess att du blir tilldelad en handläggare,se stegen i lantmäteriprocessen.
Kontakta Lantmäterimyndigheten
Besöksadress
Postgatan 10
Postadress
Box 2554
403 17 Göteborg