Hur gör jag en tillsynsanmälan?
Vad är tillsyn?
Tillsyn är en granskning som sker i efterhand för att det som har blivit fel ska rättas till. Oftast startar ett tillsynsärende efter att en anmälan har kommit in.
Det kan till exempel handla om olovligt byggande, ofta kallat svartbygge, ovårdade tomter eller växtlighet som skymmer sikten. Stadsbyggnadsnämnden har också ett tillsynsansvar att se till reglerna om strandskydd i miljöbalken följs.
Vem har ansvar för tillsyn?
Stadsbyggnadsnämnden ansvarar för tillsyn kring regler och bestämmelser som berör plan- och bygglagen. Stadsbyggnadsförvaltningen utför tillsynen på uppdrag av nämnden.
Tillsynsplan
Göteborgs Stads tillsynsplan 2023.Vid frågor om tillsynsplanen, kontakta stadsbyggnadsförvaltningen.
Områden för tillsyn
Nedan hittar du olika områden för tillsyn och vad som gäller. Du hittar också information om hur en utredning om tillsyn går till och vilka konsekvenser det kan leda till för dig som ansvarig för fastigheten eller tomten. De områden du hittar information om är:
- Enkelt avhjälpta hinder - tillgänglighet
- Hissar och andra motordrivna anordningar
- Olovligt byggande
- Ovårdade byggnader och tomter
- Obligatorisk ventilationskontroll (OVK)
- Strandskydd
- Växtlighet som skymmer sikten
Att tänka på innan du gör en anmälan
- Alla anmälningar som gäller samma sak läggs ihop till ett ärende. Det gör ingen skillnad om fler anmäler samma sak.
- Du kan inte ångra en inskickad anmälan
- När du skickar in en anmälan blir det en offentlig handling
- Du som anmälare är inte en part i ärendet. Parter är stadsbyggnadsförvaltningen och den som blir anmäld. Det innebär att du som anmälare inte kommer hållas uppdaterad under tiden ärendet hanteras. Du kommer få ett beslut skickat till dig när det är fattat.
Tillsynsanmälningar som hanteras av andra
Stadsbyggnadsnämnden hanterar tillsynsärenden utifrån plan- och bygglagen samt utifrån miljöbalkens bestämmelser om strandskyddstillsyn. Problem med boendemiljö som bristande ventilation, fukt och mögel, buller, lukt och andra störningar anmäler du istället till miljöförvaltningen. Anmäl klagomål på boendemiljön.
Så här gör du en tillsynsanmälan
-
1
Förbered dina uppgifter
I anmälan behöver du uppge:
- vilken fastighet eller adress det gäller
- vad som uppförs eller har uppförts
- när det du anmäler inträffade/byggdes
- exakt vad det är du anmäler (tänk på att du inte kan anmäla något du tror planeras)
- en tydlig beskrivning (uppge gärna mått, utseende, avstånd till gränser och bifoga gärna bilder samt en karta / situationsplan)
- om du har haft kontakt med någon annan förvaltning eller någon annan myndighet i frågan
-
2
Din anmälan bli allmän handling
När din anmälan kommer in till oss blir den en allmän handling. Din anmälan är en del av tillsynsärendet och kommer i regel att skickas till den du anmäler för kännedom. Du kan inte ångra en inskickad anmälan.
Du kan välja att anmäla anonymt. Vid anonym anmälan kommer du inte få någon återkoppling i ärendet.
-
3
Anmäl anonymt eller inloggad
Anmäl anonymt i e-tjänsten
Här lämnar du din anmälan om du vill vara anonym. När du lämnar uppgifter anonymt kommer du inte få någon återkoppling i ärendet.
Anmäl inloggad i e-tjänsten
Här lämnar du din anmälan om du inte vill vara anonym genom att logga in i e-tjänsten med ditt bank-id. När vi har fattat beslut i ärendet kommer vi att skicka detta till dig. Ärendet kommer inte sparas i e-tjänsten.
Anmäl via mejl eller brev
Om du inte vill använda e-tjänsten kan du mejla eller skicka ett vanligt brev till oss. Du kan också lämna en anmälan via telefon, men för att minska risken för missförstånd ser vi gärna att du lämnar din anmälan skriftligt. Oavsett om din anmälan är skriftlig eller muntlig kan du välja att vara anonym. Om du vill vara anonym rekommenderar vi att du använder e-tjänsten för anonym anmälan istället för att mejla, eftersom din mejladress blir en offentlig uppgift. Om du vill att vi skickar vårt beslut i ärendet till dig kan du inte vara anonym.
Kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice
Har du synpunkter eller frågor kan du kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice.
Öppettider
Besöksadress
Postgatan 10
Postadress
Box 2554
403 17 Göteborg
Relaterad information
Felanmälan - gator, torg och parker
Om du har en fråga eller synpunkter på hål i gatan eller på cykelbanan, om gatlampan inte lyser eller om ett buskage behöver klippas kan du använda detta formulär.
Anmäl klagomål på boendemiljö
Problem i boendemiljön kan orsakas av många saker. Det kan handla om till exempel bristande ventilation, fukt- och mögel, buller, lukt eller andra störningar.