Till sidans huvudinnehåll

Hur gör jag en tillsynsanmälan?

Du kan göra en anmälan till stadsbyggnadsförvaltningen om du misstänker att något strider mot bestämmelserna i plan- och bygglagen eller miljöbalkens bestämmelser om strandskydd. Du kan till exempel anmäla ovårdade tomter eller olovligt byggande.

Vad är tillsyn?

Tillsyn är en granskning som sker i efterhand för att det som har blivit fel ska rättas till. Oftast startar ett tillsynsärende efter att en anmälan har kommit in.

Det kan till exempel handla om olovligt byggande, ofta kallat svartbygge, ovårdade tomter eller växtlighet som skymmer sikten. Stadsbyggnadsnämnden har också ett tillsynsansvar att se till reglerna om strandskydd i miljöbalken följs. 

Vem har ansvar för tillsyn?

Stadsbyggnadsnämnden ansvarar för tillsyn kring regler och bestämmelser som berör plan- och bygglagen. Stadsbyggnadsförvaltningen utför tillsynen på uppdrag av nämnden.

Tillsynsplan 

Göteborgs Stads tillsynsplan 2023.

Vid frågor om tillsynsplanen, kontakta stadsbyggnadsförvaltningen.

Områden för tillsyn

Nedan hittar du olika områden för tillsyn och vad som gäller. Du hittar också information om hur en utredning om tillsyn går till och vilka konsekvenser det kan leda till för dig som ansvarig för fastigheten eller tomten. De områden du hittar information om är:

  • Enkelt avhjälpta hinder - tillgänglighet
  • Hissar och andra motordrivna anordningar
  • Olovligt byggande
  • Ovårdade byggnader och tomter
  • Obligatorisk ventilationskontroll (OVK)
  • Strandskydd
  • Växtlighet som skymmer sikten

Att tänka på innan du gör en anmälan

  • Alla anmälningar som gäller samma sak läggs ihop till ett ärende. Det gör ingen skillnad om fler anmäler samma sak.
  • Du kan inte ångra en inskickad anmälan
  • När du skickar in en anmälan blir det en offentlig handling
  • Du som anmälare är inte en part i ärendet. Parter är stadsbyggnadsförvaltningen och den som blir anmäld. Det innebär att du som anmälare inte kommer hållas uppdaterad under tiden ärendet hanteras. Du kommer få ett beslut skickat till dig när det är fattat.

Tillsynsanmälningar som hanteras av andra

Stadsbyggnadsnämnden hanterar tillsynsärenden utifrån plan- och bygglagen samt utifrån miljöbalkens bestämmelser om strandskyddstillsyn. Problem med boendemiljö som bristande ventilation, fukt och mögel, buller, lukt och andra störningar anmäler du istället till miljöförvaltningen. Anmäl klagomål på boendemiljön.

Så här gör du en tillsynsanmälan

  1. 1

    Förbered dina uppgifter

    I anmälan behöver du uppge:

    • vilken fastighet eller adress det gäller
    • vad som uppförs eller har uppförts
    • när det du anmäler inträffade/byggdes
    • exakt vad det är du anmäler (tänk på att du inte kan anmäla något du tror planeras)
    • en tydlig beskrivning (uppge gärna mått, utseende, avstånd till gränser och bifoga gärna bilder samt en karta / situationsplan)
    • om du har haft kontakt med någon annan förvaltning eller någon annan myndighet i frågan
  2. 2

    Din anmälan bli allmän handling

    När din anmälan kommer in till oss blir den en allmän handling. Din anmälan är en del av tillsynsärendet och kommer i regel att skickas till den du anmäler för kännedom. Du kan inte ångra en inskickad anmälan.

    Du kan välja att anmäla anonymt. Vid anonym anmälan kommer du inte få någon återkoppling i ärendet.

  3. 3

    Anmäl anonymt eller inloggad

    Anmäl anonymt i e-tjänsten

    Här lämnar du din anmälan om du vill vara anonym. När du lämnar uppgifter anonymt kommer du inte få någon återkoppling i ärendet.

    Anmäl anonymt

    Anmäl inloggad i e-tjänsten

    Här lämnar du din anmälan om du inte vill vara anonym genom att logga in i e-tjänsten med ditt bank-id. När vi har fattat beslut i ärendet kommer vi att skicka detta till dig. Ärendet kommer inte sparas i e-tjänsten.

    Anmäl med inloggning

    Anmäl via mejl eller brev

    Om du inte vill använda e-tjänsten kan du mejla eller skicka ett vanligt brev till oss. Du kan också lämna en anmälan via telefon, men för att minska risken för missförstånd ser vi gärna att du lämnar din anmälan skriftligt. Oavsett om din anmälan är skriftlig eller muntlig kan du välja att vara anonym. Om du vill vara anonym rekommenderar vi att du använder e-tjänsten för anonym anmälan istället för att mejla, eftersom din mejladress blir en offentlig uppgift. Om du vill att vi skickar vårt beslut i ärendet till dig kan du inte vara anonym.

Kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice

Har du synpunkter eller frågor kan du kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 19 60
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Postgatan 10

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.965236766161365,57.70774299130279] }, "properties":{ "title":"Stadsbyggnadsförvaltningens kundservice", "content":"Postgatan 10" } }]

Postadress

Box 2554
403 17 Göteborg

Relaterad information

Felanmälan - gator, torg och parker

Om du har en fråga eller synpunkter på hål i gatan eller på cykelbanan, om gatlampan inte lyser eller om ett buskage behöver klippas kan du använda detta formulär.

Bygga, bo och leva hållbart

Anmäl klagomål på boendemiljö

Problem i boendemiljön kan orsakas av många saker. Det kan handla om till exempel bristande ventilation, fukt- och mögel, buller, lukt eller andra störningar.

${loading}