Till sidans huvudinnehåll

Beställ allmänna handlingar från stadsbyggnadsförvaltningen

Hos stadsbyggnadsförvaltningen kan du begära ut allmänna handlingar genom våra e-tjänster, e-post, telefon eller besök. Vi har bland annat handlingar som inkommit och tagits fram i samband med handläggning av bygglov och detaljplan.

Vad är en allmän handling?

En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och har inkommit dit eller upprättats (skapats) där.

Allmän handling och offentlig handling

Exempel på allmänna handlingar:

  • Upprättade dokument och handlingar så som beslut och yttranden
  • Ritningar och övriga handlingar inkomna i byggärenden till exempel plan- och fasadritningar, situationsplaner, konstruktionsritningar och ansökningshandlingar
  • Utredningar i exempelvis planarbeten

Exempel på vad som inte är allmänna handlingar:

  • Utkast och arbetsmaterial, handlingar som inte är färdigställda.

Offentlig handling

En offentlig handling är en allmän handling som inte är sekretessbelagd enligt  Offentlighets- och sekretesslagen. En offentlig handling ska, enligt offentlighetsprincipen, lämnas ut till den medborgare som så önskar.

Vad behöver du veta innan du beställer handlingar

  • Du behöver veta fastighetsbeteckningen och/eller gatuadressen på den eller de fastigheter din beställning gäller. Fastighetsbeteckning skrivs till exempel Haga 1:1. Du hittar uppgifter på Min karta - Lantmäteriet
  • Önskar du vara anonym ring eller besök vår kundservice för att göra din beställning. Uppge att du vill vara anonym.
  • Beställningen är vanligtvis kostnadsfri men vid större beställningar tas en kostnad ut enligt vår taxa för utlämnande av allmänna handlingar. Vi kontaktar dig om vi behöver ta ut en avgift för utlämnandet.

Bygghandlingar

Bygghandlingar är bland annat beslut, ritningar och tekniska handlingar som har varit underlag vid handläggning av bygglov, förhandsbesked, dispens eller anmälan. Det kan också vara handlingar som handlagts i ett ärende om tillsyn.

Har du ett pågående eller avslutat byggärende?

Har du varit eller är sökande, byggherre, kontaktperson eller kontrollansvarig i ett byggärende så kan du via e-tjänsten Följ mina byggärenden se beslut och handlingar i ditt ärende. Handlingar i ärenden äldre än 2016 är inte synliga i e-tjänsten. För att beställa handlingar i äldre ärenden använder du tjänsten beställ arkiverade bygghandlingar, se nedan.

Beställ bygghandlingar

För att beställa handlingar eller ärenden äldre än 2018 använder du e-tjänsten:

Beställ arkiverade bygghandlingar

För att beställa handlingar i ärenden som är pågående eller från 2018 och framåt använder du e-tjänsten:

Beställ bygghandlingar från 2018 och framåt

Önskar du beställa bygghandlingar från samtliga byggärenden på fastigheten gör du beställning i båda våra e-tjänster för bygghandlingar.

Handlingar och protokoll från stadsbyggnadsnämndens sammanträde

Handlingar från ärenden som tagits upp och beslutats i stadsbyggnadsnämndens sammanträde är vanligtvis pågående planärenden eller bygg- och tillsynsärenden. Det kan också vara handlingar från informationsärenden som rör förvaltningens uppdrag och verksamhet.

Justerat protokoll och handlingar

Du kan söka fram justerade protokoll och en del handlingar från stadsbyggnadsnämndens sammanträden på: Nämndhandlingar

Stadsbyggnadsnämndens protokoll publiceras cirka två veckor efter sammanträdet.

Beslutshandlingar publiceras på webben fem dagar innan stadsbyggnadsnämndens sammanträde med undantag för handlingar i byggärenden.

Ärenden som ligger under rubriken Informationer i föredragningslistan publiceras på webben dagen efter sammanträdet. Undantagna är stadsbyggnadsdirektörens information och information om domar och beslut som inte publiceras på webben.

Beställ nämndhandlingar

Saknas de nämndhandlingar du söker på hemsidan kan du göra en beställning via e-post: stadsbyggnad@stadsbyggnad.goteborg.se

Tänk på att uppge vilket beredningsnummer ärendet har i föredragningslistan och ärendenummer eller fastighetsbeteckning samt vilka handlingar du önskar ta del av.

Handlingar i ärenden om detaljplaner

Planhandlingar är exempelvis ansökan om planbesked, beslut, planbeskrivningar, plankartor, illustrationsritningar, yttranden, utredningar, analyser och rapporter som varit eller är underlag vid handläggning av detaljplan eller planbesked.

Pågående planärenden

Pågående planärenden finns på sidan plan- och byggprojekt. Där finns de flesta handlingar publicerade. På sidan hittar du också planernas namn och diarienummer.

Gällande detaljplaner

Avslutade och gällande detaljplaner kan du hämta på hitta gällande planer.

Gällande översiktsplan

Översiktsplanen hittar du på Gällande översiktsplan för Göteborg

Beställ planhandlingar

Saknas de planhandlingar du söker på vår webb kan du göra en beställning via e-tjänsten:

Beställ planhandlingar

Lantmäterihandlingar

Lantmäterihandlingar är akter som visar förändringar av en fastighet som skett genom en fastighetsförrättning. En lantmäteriakt (förrättningsakt) innehåller bland annat kartor och beskrivning av vad som är överenskommet. Där kan du exempelvis få veta var gränsmarkeringar i marken finns eller har funnits och vilka rättigheter som berör fastigheten. Det är lantmäteriakten som är den juridiskt gällande handlingen.

Beställ lantmäterihandlingar

Handlingar i gällande och registrerade akter beställer du hos det statliga Lantmäteriet:

Ta del av allmän handling hos Lantmäteriet

Handlingar i pågående ärenden

Handlingar i pågående lantmäteriärenden beställer du från stadsbyggnadsförvaltningens lantmäteriavdelning: lantmateri@stadsbyggnad.goteborg.se

Tänk på att uppge vilken typ av handling du vill beställa samt vilken fastighet och adress det gäller.

Det kan finnas servitut eller andra rättigheter, till exempel nyttjanderätter, som inte har tillkommit genom lantmäteriförrättning, utan genom att avtal har upprättats. Sådana rättigheter finns inte i lantmäteriakter. Om rättigheten finns inskriven så kan den oftast beställas från Riksarkivet Beställningsformulär - Riksarkivet

Kartor och Geodata

Beställning och information om våra kartprodukter och Geodata hittar du på: Kartor och geodata

Leverans

Vi levererar alla handlingar digitalt. Leveransen kommer direkt i mejl eller via ett mejl med länk till en delningsyta där du kan hämta handlingarna. En beställning behandlas skyndsamt och i turordning. Vid stora eller komplicerade beställningar kan det ta upp mot fem arbetsdagar att leverera.

Dina personuppgifter

När du skickar e-post, beställer informationsmaterial, lämnar en synpunkt eller en fråga via vårt e-postformulär eller använder en e-tjänst, lagras dina personuppgifter för att stadsbyggnadsförvaltningen ska kunna nå dig. 

Så behandlar stadsbyggnads förvaltningen dina personuppgifter

Hittar du inte det du söker eller behöver hjälp?

Hittar du inte handlingen du söker, har du frågor om din beställning eller önskar vara anonym så kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice så hjälper vi dig.

Kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 19 60
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Postgatan 10

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.965236766161365,57.70774299130279] }, "properties":{ "title":"Stadsbyggnadsförvaltningens kundservice", "content":"Postgatan 10" } }]

Postadress

Box 2554
403 17 Göteborg

${loading}