Det här är ditt ansvar
Som fastighetsägare ska du ha kunskap om de lagar och regler som gäller för avfallshantering. Abonnemang för hyresgästers hushållsavfall – vanliga sopor, matavfall och grovavfall – tecknas hos Kretslopp och vattens kundservice. Ingen annan än kommunens entreprenör får hämta hushållsavfallet. Boende i flerbostadshus och inhyrd verksamhet räknas båda som hyresgäster.
Fastighetsägarens ansvar för sortering och insamling
Du ska se till att:
- Det finns ett lämpligt avfallsutrymme som är tillräckligt stort för att få plats för insamlingskärl för insamling av matavfall och restavfall.
- Hålla utrymmen och kärl rena.
- Hyresgästerna kan lämna grovavfall i eller i anslutning till fastigheten.
- Farligt avfall och elektronik inte blandas med annat avfall.
Ge gärna hyresgästerna möjlighet att lämna annat utsorterat avfall, som tidningar, batterier och ljuskällor i avfallsutrymmet eller i anslutning till fastigheten. Detta är dock inget krav men är en uppskattad och miljömässigt bra service.
Tips om hur du förebygger avfall hittar du på sidan Förebygg avfall i flerbostadshus.
Så kan du se till att boende enkelt kan ta hand om sitt matavfall
Om du har verksamhet som hanterar livsmedel i din fastighet
Har du en verksamhet som hanterar livsmedel, till exempel restaurang, storkök eller bageri i din fastighet, måste du sortera ut matavfallet från dessa och du måste också installera en fettavskiljare i ditt avlopp.
Läs mer om lagen om obligatorisk insamling av matavfall och hur den
påverkar oss i Göteborg.
Insamling av matavfall i verksamheter
Om verksamheten i din fastighet hanterar stora mängder fett kan den även behöva ett uppsamlingskärl för fett.
Fastighetsägarens ansvar för information
Du ska:
- Informera hyresgästerna om hur de ska sortera sitt avfall och var de kan lämna utsorterat avfall.
- Hänvisa till andra namngivna insamlingsställen om det inte finns möjlighet att lämna vissa typer av avfall i anslutning till fastigheten.
- Anpassa informationen efter hyresgästerna i området. Bilder och symboler fungerar bra oavsett vilket språk man talar.
- Ha en rutin för hur du informerar nyinflyttade.
Kontakta Kretslopp och vattens kundservice om du har frågor
Öppettider
Söker du en specifik tjänsteperson ringer du:
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Besöksadress
Gamlestadsvägen 317
Postadress
Box 123
424 23 Angered