Dina sopor hämtas regelbundet. Och slurp - där försvinner avloppsvattnet. Du vrider på kranen och ut kommer friskt och gott dricksvatten. Kretslopp och vatten arbetar ständigt med att dina avfalls-, vatten- och avloppstjänster ska fungera. Men ibland händer det något som gör att allt inte funkar som det ska.
Kretslopp och vatten ser till att du har vatten i kranen, en miljömässig avloppshantering och att du får ditt hushållsavfall omhändertaget på ett miljöriktigt sätt. Vi strävar efter att göra det lätt att leva hållbart och utvecklar ständigt nya tjänster och abonnemang för att det ska vara lätt för dig att göra rätt.
Vill du ansluta din fastighet till kommunalt vatten- och avlopp? Här kan du se hur det går till och vad du ska göra. Om du flyttar in i en nybyggt hus behöver du teckna ett avfallsabonnemang. Om du har sålt ditt hus behöver du byta ägare på abonnemangen.
Vi ansvarar för att du har gott och hälsosamt vatten i kranen, effektiv hantering av avloppsvatten och miljömässig avfallshantering. Om du upptäckt en vattenläcka, har stopp i avloppet, att det är fullt på återvinningsstationen eller att ditt avfall inte blir hämtat som vi kommit överens om kan du göra en felanmälan.
Här
får du hjälp att första din faktura för avfall, vatten och avlopp. Du hittar
även information om på vilka olika sätt du kan få din faktura och vad som händer
om du inte betalar fakturan i tid.
Avgiften för vatten, avlopp och avfall består av en fast och en rörlig del. Den rörliga delen kan du påverka genom att göra kloka och medvetna val i din vardag. Inte nog med att du sparar pengar, du kan också göra en insats för miljön.
Du som bor i villa får nyhetsbrevet Kretsloppsnytt i brevlådan några gånger om året. Om du äger eller arbetar med flerbostadshus kan du prenumerera på ett digitalt nyhetsbrev.
Här hittar du som är nyinflyttad i Göteborg eller som bara hittat en ny bostad någonstans i stan information om hur du minskar dina sopor och hur och var du sorterar det som blir över. Här finns också info om vatten och avlopp.