Till sidans huvudinnehåll
En kvinna slänger matavfall och plastförpackningar i sina kärl för hemsortering. Bakom kärlen finns gröna växter.

Enklare att sortera förpackningar – Lättläst svenska

Det ska bli enklare att slänga använda förpackningar. Därför ska det finnas flera kärl för olika sopor nära din bostad. Det har politikerna i riksdagen bestämt. Här kan du läsa om hur det kommer att påverka dig.

Översätt till annat språk eller få texten uppläst

Om du vill läsa texten på denna sida och foldern på ett annat språk kan du använda dig av ett översättningsprogram som går att ladda ner på din dator. Det finns också datorprogram som gör att du kan få informationen uppläst. 

Folder om hur hemsortering fungerar. Titeln på foldern är Hemsortering ljuva hemsortering.

Klicka på foldern för att läsa den. Den är tillgänglighetsanpassad. 

Alla som bor i villor och radhus får nya soptunnor

Du som bor i villa eller radhus i Göteborgs kommer att få tre nya soptunnor från Göteborgs Stad någon gång under år 2025, 2026 eller 2027. Dessa soptunnor ska stå utanför huset. Detta har politikerna i riksdagen bestämt.

Göteborgs Stad kallar detta för hemsortering.

Göteborgs Stad kommer att skicka brev till dig som bor i villa eller radhus innan du får dina nya soptunnor.

I brevet står det hur du ska slänga sopor i de nya soptunnorna.

Så här fungerar hemsortering för dig som bor i villa eller radhus

Så här ser de nya soptunnorna som används i Göteborg ut.

Bilden visar tre soptunnor som står bredvid varandra. Detta är de tre tunnorna som används för hemsortering i Göteborg.

I soptunnorna ska du slänga sju olika sopor i sju olika fack. Så här ser de olika facken ut.

Bilden visar hur de tre kärlen ser ut utan lock. Då syns att kärlen har flera fack med en vägg emellan. Ovanför kärlen står det vilken sorts sopor som man ska lägga i de olika facken. I kärlet till vänster finns det fack för restavfall och matavfall. I kärlet i mitten finns det fack för plastförpackningar och pappersförpackningar. I kärlet till höger finns fack för färgade glasförpackningar och ofärgade glasförpackningar. I facket för ofärgade glasförpackningar finns en behållare för metallförpackningar.

Bilden visar hur de tre kärlen för hemsortering ser ut utan lock. Då syns de olika facken i kärlen. Symbolerna visar vilka sorts sopor som ska slängas i de olika facken. 

De sopor som du ska slänga i olika fack i dina soptunnor är:

  • Plastförpackningar
  • Pappersförpackningar
  • Förpackningar av färgat glas
  • Förpackningar av ofärgat glas
  • Metallförpackningar
  • Matavfall
  • Restavfall (Restavfall är sopor som inte är matavfall eller förpackningar)

På insidan av locket finns det bilder som visar vad för sorts sopor som du ska lägga i de olika facken.

Tidningar ska du fortfarande lämna i en behållare på en återvinningsstation. 

Andra sopor, som bland annat trasiga elapparater, ska fortfarande slängas på en återvinningscentral. 

Detta är matavfall och restavfall

Matavfall är saker som blir över när du har lagat mat och ätit. Det kan vara potatisskal, kaffesump och köttben. Matavfall lägger du i den brun papperspåsen. När påsen är full upp till strecket lägger du påsen i facket för matavfall.

 På bilden syns en brun matavfallspåse som är gjord av papper som står i en grön påshållare. Påshållaren är en ställning som gör att matavfallspåsen står luftigt. Då håller sig påsen torr.

Så här ser en påshållare ut med en matavfallspåse i. 

Restavfall är de flesta sopor som inte är förpackningar eller matavfall.

Det finns sopor som du inte ska slänga i dina soptunnor på din egen tomt.

Här är några exempel:

  • På en återvinningscentral lämnar du trasiga elapparater och trasiga möbler.
  • På en återvinningsstation lämnar du tidningar, små batterier och stora förpackningar som inte får plats i soptunnan på din tomt.

För dig som bor i lägenhet

Riksdagen har också bestämt att du som bor i lägenhet ska slänga använda förpackningar i huset där du bor eller strax utanför huset där du bor.

Det är den som äger huset där du bor som ska se till att det finns olika soptunnor för olika sorters sopor. I de olika soptunnorna ska lämna olika sorter. På soptunnan eller i närheten av soptunnan finns det information om vad du ska slänga i de olika soptunnorna.

Du som bor i lägenhet ska kunna använda de nya soptunnorna senast 1 januari 2027.

Bra för miljön att återvinna förpackningar

Att göra nya förpackningar av gamla förpackningar kallas för återvinning.

Det är bättre för miljön att göra nya plastförpackningar av gamla plastförpackningar än att använda ny plast.

Samma sak gäller för förpackningar av glas, metall och papper.

På bilden syns en kvinna som slänger sina sopor i tre olika soptunnor på sin egen tomt. Hon har med sig sina två svarta hundar som sitter framför tunnorna.

En kvinna slänger sitt matavfall i facket för matavfall i ett av de tre tunnorna på sina egen tomt. Lo Birgersson har fotograferat denna bild.

För dig som bor i lägenhet

Riksdagen har också bestämt att du som bor i lägenhet ska slänga använda förpackningar i huset där du bor eller utanför huset där du bor.

Den som äger huset där du bor ska se till att du ska kan sortera dina sopor. Detta kan ske på olika sätt. Det kan handla om att du slänger dina sopor i stora soptunnor i ett soprum i huset eller att det finns stora behållare utanför huset där du slänger dina sopor. Det viktiga är att det är olika sopor som slängs i olika tunnor eller behållare. 

Du som bor i lägenhet ska kunna sortera dina sopor och slänga dem i olika tunnor eller behållare senast 1 januari 2027.

På bilden syns ett soprum i ett flerbostadshus. Flera stora orangea kärl står på båda sidorna av rummet. I de orangea kärlen ska man slänga olika sopor.

Så här kan ett soprum se ut med många olika soptunnor. Det kan också kallas för miljörum. Johanna Montell har fotograferat denna bild.

Bra för miljön att återvinna förpackningar

Att göra nya förpackningar av gamla förpackningar kallas för återvinning.

Det är bättre för miljön att göra nya plastförpackningar av gamla plastförpackningar än att använda ny plast.

Samma sak gäller för förpackningar av glas, metall och papper.

Bilden visar Göteborgs Stads symbol för hemsortering. Den består av tre soptunnor som står bredvid varandra med halvöppna lock. Runt soptunnorna finns tre pilar som bildar en cirkel. Det gör att symbolen liknar återvinningssymbolen.

Detta är Göteborgs symbol för hemsortering.

Kontakta Kretslopp och vattens kundservice om du har frågor

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 27 00
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Söker du en specifik tjänsteperson ringer du:

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)

Besöksadress

Gamlestadsvägen 317
[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[12.011742272127824,57.75619903235914] }, "properties":{ "title":"Förvaltningen Kretslopp och vattens kundservice", "content":"Gamlestadsvägen 317" } }]

Postadress

Box 123
424 23 Angered
${loading}