Om att boka resa med flexlinjen

Det finns flera sätt att boka din flexlinjeresa. Vill du ha personlig hjälp kan du alltid ringa till beställningscentralen på 031-41 96 90. Om du vill undvika telefonkö eller boka när beställningscentralen är stängd kan du boka själv via app eller via webben; minaresor.goteborg.se. Du kan boka din resa tidigast två veckor i förväg.

Vi vill att du använder munskydd på flexlinjen och vid serviceresor

5 mars 2021

Vi vill att resenärer över 16 år och våra förare använder munskydd så långt det är möjligt och utifrån var och ens individuella förutsättningar. Rekommendationen gäller samtliga serviceresor och även resor med flexlinjen.

Vår uppmaning beror på att Folkhälsomyndigheten och att regionala myndigheter tills vidare rekommenderar resenärer i Västra Götaland som är 16 år eller äldre att bära munskydd i kollektivtrafiken. Detta för att minska smittspridning av Covid-19. Läs mer om munskydd på flexlinjen och vid serviceresor här.

Precis som i den övriga kollektivtrafiken är alla välkomna som resenärer på flexlinjen, men på flexlinjen måste du förboka din resa. För att underlätta bokningen av din resa är det bra om du först anmält dig som flexlinjeresenär. 

Berätta varifrån och vart du vill resa

Flexlinjen stannar bara vid mötesplatser där någon har bokat hämtning eller lämning. För den som har färdtjänsttillstånd kan flexlinjen komma ännu närmare.

Om du har svårt att hitta rätt mötesplats eller om du vill ha hjälp med olika alternativ kan du ringa vår kundservice på telefon 031-41 95 52. Du kan också fråga när du ringer och bokar resan i vår beställningscentral. Kartor och listor över mötesplatser finns för respektive område under Hitta din flexlinje.

Ange om du reser med sällskap, hjälpmedel eller bagage

Vid bokningen frågar vi alltid om du har med dig rollator, rullstol, barnvagn eller stort bagage. Det är viktigt att veta att allt och alla får plats. Kom därför ihåg att berätta om du tar med dig någon på resan.

Vänta på besked om den exakta tiden

När du bokar din resa får du en preliminär tid för när bussen hämtar dig. Det innebär att tiden kan flyttas fram. För att du ska slippa stå ute och vänta på bussen ringer en automatisk telefonröst upp dig och meddelar den korrekta tiden. Detta besked kan du få till antingen mobilen eller fasta telefonen.

Ring om bussen är försenad

Om bussen inte har kommit tio minuter efter den tid som du fick vid den automatiska uppringningen ska du kontakta färdtjänstens trafikledning.

Serviceresors trafikledning