Vanliga frågor och svar - avfall, vatten och avlopp

Var beställer jag nya matavfallspåsar? Hur anmäler jag ägarbyte av va- och avfallsabonnemang? Hur ofta byter ni vattenmätaren? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om avfall, vatten och avlopp.

Frågor och svar

  • AVFALL Hur påverkas sophämtningen av coronaviruset?

  • AVFALL Jag behöver fler påsar till matavfallet – hur ska jag göra?

    Du som bor i villa eller radhus kan själv beställa nya matavfallspåsar. Bor du i ett flerbostadshus kontaktar du din hyresvärd eller bostadsrättsförening för att få nya påsar.
    Du kan kostnadsfritt hämta fler påsar på någon av stadens återvinningscentraler. Du behöver inte använda ditt ÅVC-kort för att göra det.
    Äger eller förvaltar du flerbostadshus ska du alltid kontakta Kretslopp och vattens kundservice för att få nya matavfallspåsar, telefon 031-368 27 00.

  • AVFALL Vilken dag töms mitt kärl?

    På Mina sidor kan du se när vi hämtar din sopor under vanliga veckor. Under vissa helger byter vi dag och hämtar på annan dag än vanligt. Det kan du läsa mer om här:

    www.goteborg.se/andradsophamtning

    Informationen på Mina sidor uppdateras inte för de tillfälliga ändringarna vid helgdagar.

  • AVFALL Mitt kärl skulle ha tömts idag men det har inte skett. Varför?

    Du kan logga in på Mina sidor och se om det finns ett meddelande om varför vi inte har hämtat dina sopor. Ibland kan det bero på att du inte ställt ut ditt kärl eller att det stått en bil parkerad i vägen. På Mina sidor kan du anmäla dig till att få sms eller ett mejl när vi inte kunnat hämta dina sopor av olika anledningar. Sophämtarna arbetar fram till kl 18:30 så om klockan ännu inte är så mycket kan det hända att de är på väg.

    Du kan kontakta vår kundservice på telefon 031-368 27 00 som kan se varför ditt kärl inte är tömt.

  • AVFALL Hur beställer jag ett ÅVC-kort?

    Du beställer lättast ditt ÅVC-kort direkt med vår e-tjänst www.goteborg.se/bestallavckort. Då skickar vi det hem till dig inom fem arbetsdagar. Du kan också hämta ditt ÅVC-kort på närmaste återvinningscentral. ÅVC-kortet är en värdehandling och är personligt.

    Om ditt kort blir stulet eller om du tappat det ska du omedelbart anmäla detta och spärra ditt kort. Vi har dygnet runt-service för förlorat ÅVC-kort via talsvar, 031-368 27 00, välj knappval 5.

    Vill du ha ett nytt kort beställer du det genom att logga in på Mina sidor. Ett nytt kort kostar 170 kr (2021).

    Om du är företagare ska du ringa och tala direkt med vår kundservice, 031-368 27 00. Det är viktigt att du talar med oss personligen, knappval 1, och inte använder knappval 5 som endast är till för att spärra ÅVC-kort.

     

  • AVFALL Hur gör jag om jag vill ändra mitt abonnemang, exempelvis få ett större kärl eller tätare tömningar?

    Det finns tre olika abonnemang att välja mellan. Det bästa för både din plånbok och miljön är om du sorterar ut ditt matavfall så att vi kan göra biogas av det, det nästbästa är att kompostera matavfallet och det sämsta och dyraste är att blanda avfallet i samma soppåse.

    På sidan Ändra avfallsabonnemang kan du lätt ändra ditt avfallsabonnemang, antingen direkt på webben eller genom att  fylla i blanketten som du hittar där. Du behöver ha fastighetsbeteckning och kundnummer till hands.

  • AVFALL OCH VA Jag ska sälja mitt hus. Hur anmäler jag att huset får en ny ägare?

    När du säljer ditt hus anmäler du ägarbytet skriftligen med hjälp vår e-tjänst www.goteborg.se/anmalagarbyte så att avfalls- och vattenabonnemanget registreras på den nya ägaren.

  • AVFALL OCH VA Jag ska flytta in i ett nybyggt hus. Hur beställer jag nytt VA- och avfallsabonnemang?

    På sidan Bli ny kund eller ändra abonnemang får du information om vad du behöver göra när du flyttar in i ett nybyggt hus.

     

    Om du ska flytta in i ett nybyggt hus måste du kontakta Kretslopp och vattens kundservice 031-368 27 00.

  • AVLOPP Stopp i avloppet – vad ska jag göra?

    Vid fel på vatten- och avloppsledningar inom din tomtgräns, ska du i första hand kontakta en rörläggare. Om du upptäcker fel på vatten- och avloppsledningar utanför din tomtgräns – kontakta Kretslopps och vattens kundservice.

  • VATTEN/AVLOPP Översvämning – vad ska jag göra?

    Här kan du som drabbats av översvämning anmäla skada

    Kretslopp och vatten ansvarar för vatten- och avloppsledningarna fram till en halv meter utanför tomtgränsen. Vatten- och avloppsledningarna innanför tomtgränsen, samt en halvmeter utanför, är fastighetsägarens ansvar.

    Läs mer i broschyren

    Viktigt att veta om källaröversvämningar

  • VATTEN Vad gör jag om vattnet i kranen luktar eller smakar konstigt?

    Om kallvattnet blivit varmt, eller stått i ledningen under natten, kan du börja med att spola kranen en stund så att det kommer friskt dricksvatten i kranen. Om inte detta hjälper ska du som bor i lägenhet i första hand kontakta din hyresvärd. Du som bor i egen fastighet, och inte tar vatten från egen brunn, kan kontakta driftcentralen på Kretslopp och vatten.

  • VATTEN Hur får jag information om vattenavstängningar?

    Här kan du få information om planerade och akuta vattenavstängningar.

    Du kan också registrera dig för information om vattenavstängningar och andra akuta driftstörningar, via vår telefonitjänst. Vid en driftstörning ringer tjänsten automatiskt till din fasta telefon eller skickar ett sms till din mobiltelefon.

    Här kan du registrera dig för information om driftstörningar.

    Har du kommit till den här sidan via din mobiltelefon eller surfplatta och får problem med registreringen, kan du prova att gå in på denna sida via en dator. När du registrerar dig får du en PIN-kod. Om du enbart fyller i ditt mobilnummer skickas den via SMS. Om PIN-koden skickas till din mejladress kan du behöva går till din skräppost för att hitta den.


  • VATTEN Jag har inget vatten i kranen – vad ska jag göra?

    Du som bor i lägenhet ska i första hand kontakta din hyresvärd. Du som bor i egen fastighet ska först kontrollera om det finns en vattenläcka inne på fastigheten och att ventilerna vid vattenmätaren är öppna.
    Om ingenting är fel i din fastighet kan du kontrollera om det är några planerade eller akuta vattenavstängningar i ditt område. Om det inte är så - kontakta Kretslopp och vattens kundservice.


  • VATTENMÄTARE Hur kontrollerar jag ventilerna på min vattenmätare?

    Ventilerna ska vara lätta att stänga och öppna. Leta upp pilen på sida av vattenmätaren. Pilen pekar i vattnets riktning. Stäng ventilen innan pilen och öppna en kran i huset. Efter en stund ska det då sluta rinna i kranen. Fortsätter det att rinna vatten i kranen är ventilen inte tät. Öppna ventilen försiktigt och stäng därefter ventilen efter mätaren och kontrollera den på samma sätt. Är inte ventilerna täta ska du kontakta en rörläggare.

    Tänk på att alltid öppna ventilerna försiktigt. Att ha fungerande avstängningsventiler är i första hand viktigt för dig som fastighetsägare. Vid ett eventuellt läckage är det viktigt att snabbt kunna stänga av vattnet. Därför är det också viktigt att man lätt kommer åt ventilerna.

  • VATTENMÄTARE Min vattenmätare ska bytas. Varför och vad ska jag förbereda?

    Vi byter regelbundet din vattenmätare för att vara säkra på att din vattenmätare mäter rätt och du betalar för den mängd vatten du förbrukar, varken mer eller mindre. Det är ett lagkrav att mätaren ska bytas enligt fastställda intervaller.

    En småhusmätare ska bytas vart tionde år och kostar dig ingenting. Om allt fungerar som det ska på mätarplatsen så tar det cirka 10 minuter.

    Om mätaren måste bytas på grund av att den frusit sönder eller om du av någon anledning vill ha den utbytt tidigare än vi planerat, till exempel på grund av en ombyggnad, tar vi ut en avgift som framgår av VA-taxan.

    Så här förbereder du byte av vattenmätare:

    Vattenmätaren ska vara lättåtkomlig och du ska kontrollera ventilerna och kranarna som sitter precis före och efter mätaren.

    Gör så här:
    Ventilerna ska vara lätta att stänga och öppna. Leta upp pilen på sida av vattenmätaren. Pilen pekar i vattnets riktning. Stäng ventilen innan pilen och öppna en kran i huset. Efter en stund ska det då sluta rinna i kranen. Fortsätter det att rinna vatten i kranen är ventilen inte tät. Öppna ventilen försiktigt och stäng därefter ventilen efter mätaren och kontrollera den på samma sätt. Är inte ventilerna täta ska du kontakta en rörläggare.
    Tänk på att alltid öppna ventilerna försiktigt. Att ha fungerande avstängningsventiler är i första hand viktigt för dig som fastighetsägare. Vid ett eventuellt läckage är det viktigt att snabbt kunna stänga av vattnet. Därför är det också viktigt att man lätt kommer åt ventilerna.

  • VATTENMÄTARE Kostar det något när ni byter vattenmätare?

    Nej, det kostar inget vid ett vanligt revisionsbyte. Om mätaren måste bytas på grund av att den frusit sönder eller om ni av någon anledning vill ha den utbytt tidigare än vi planerat, till exempel på grund av en ombyggnad, tar vi ut en avgift som framgår av VA-taxan.

  • VATTENMÄTARE Hur får jag tillfälligt vatten?

    Är det kortvarigt finns så kallade ståndrör att hyra. Dessa rör kopplas till ett brandpostuttag i närheten. Slang får du själv stå för. Håller du på att bygga ett hus kan du få byggvatten som tas ut på din befintliga servis. Kontakta Kretslopp och vatten så får du veta mer, telefon 031-368 27 00.

  • VATTENMÄTARE Får jag bygga in min vattenmätare så att den inte syns?

    Nej. Vattenmätaren ska vara lätt att komma åt för byte och avläsning. Det är ett krav enligt Allmänna bestämmelserna för vattenleveransen. För din egen del är en säkerhetsfråga. Om vattenmätaren är inbyggd är risken större för vattenskador om ett läckage skulle uppstå och skador blir svårare att upptäcka i ett tidigt skede.

  • VATTENMÄTARE Vad kostar 1 m³ vatten?

    1 m³ vatten (1000 liter) kostar drygt 16 kr vilket innebär att vattnet kostar ca 1,6 öre per liter. Vatten- och avloppstaxan
  • VATTENMÄTARE Vattenmätaren har frusit sönder – vad gör jag?

    Om vattenmätaren frusit ska du först värma och sedan försöka isolera ledningen och vattenmätaren. På grund av brandfara ska du inte använda öppen låga. Om du misstänker att vattenmätare eller ledning frusit sönder måste avstängningsventilerna till vattenmätaren stängas.

    Det är bara Kretslopp och vatten som får byta trasiga vattenmätare. Det är du som fastighetsägare som står för kostnaderna för den nya mätaren och arbetet med den. Vår personal bär alltid arbetskläder märkta ”Göteborgs Stad – Kretslopp och vatten” och kan alltid legitimera sig. Skulle du vara tveksam när någon uppger sig komma från oss kan du alltid ringa till vår kundservice för att kontrollera detta innan du släpper in dem.

  • VATTENMÄTARE När ska jag rapportera vattenmätarställningen?

    Om du har en digital vattenmätare behöver du inte göra något. Då läser Kretslopp och vatten av den åt dig. Har du inte en digital vattenmätare behöver du rapportera vattenmätarställningen en gång per år till oss på Kretslopp och vatten. Varje år får du hem ett avläsningskort i brevlådan som påminner om detta.

  • VATTENMÄTARE Det susar i vattenledningen vid vattenmätaren - vad gör jag?

    Om det susar i vattenledningen vid vattenmätaren, även när du stängt av ventilen vid vattenmätaren, ska du kontakta driftcentralen på Kretslopp och vatten. Det susande ljudet kan tyda på att vattenledningen läcker och att det finns en risk för översvämning eller leveransavbrott.

  • ORDLISTA FÖR VATTEN OCH AVLOPP

    VA, spillvatten, dagvatten, råvatten, servis, relining - vad är det? Typiska ord för vår verksamhet men inte så enkla att förstå. Här får du veta vad de betyder.

    • Avloppsvatten - ett samlingsnamn för dagvatten och spillvatten.
    • Avskiljningsgrad - mängd avskild förorening i förhållande till mängd in till reningsverket.
    • Bräddning - innebär att avloppsvatten (till stora delar bestående av dagvatten) släpps ut obehandlat till recipienten (se nedan) vid sådana förhållanden då avloppsledningsnätets eller avloppsreningsverkets kapacitet överskrids, till exempel vid extrema skyfall.
    • Dagvatten - dagvatten är regn-, spol- och smältvatten som rinner på hårdgjorda ytor eller på genomsläpplig mark. Det tillförs avloppsledningsnätet och avleds genom dagvattenledningar och diken till recipienten (se nedan).
    • Dräneringsledning - ledning som tar bort överflödigt/oönskat vatten i mark.
    • Duplikat system - avsloppssystem med separata ledningar för spillvatten och dagvatten
    • Förbindelsepunkt - det är den punkt där dina ledningar ansluts till det kommunala vatten- och avloppsledningsnätet. Normalt sett ligger förbindelsepunkten en halv meter utanför fastighetsgränsen. Kretslopp och vatten ansvarar för ledningen fram till förbindelsepunkten. Ledningen in till fastigheten ansvarar fastighetsägaren för.
    • Förnyelsetakt - längd på ledningar som förnyats i förhållande till ledningsnätets totala längd.
    • Kombinerad ledning - När spill- och dagvatten samlas i samma ledning och inte delas upp i de olika kategorierna spillvatten och dagvatten.
    • Lägenhetsavgift - ordet syns på vissa fakturor. Lägenhet i detta fall betyder bostadsenhet. Det är en avgift som ska täcka ­kostnaden för den nytta fastigheten har av att vara ansluten till VA-anläggningen; drift och underhåll av ledningsnät och ­vatten- och avloppsreningsverk. Även villor betalar lägenhetsavgift.
    • Otjänligt dricksvatten - ett dricksvatten som bedömts som otjänligt uppfyller inte ett eller flera av de hälsomässigt viktiga kvalitetskrav som Livsmedelsverket ställer.
    • Recipient - ett vattendrag, hav eller sjö som tar emot dagvatten och renat avloppsvatten.
    • Relining - en metod för att lägga in nya rör i en redan befintlig ledning. De gamla ledningarna finns kvar (jämför med spräckning).
    • Råvatten - obehandlat vatten taget från vattentäkt (se nedan).
    • Servis - den ledning som går mellan huvudledningen i gatan och fastighetens förbindelsepunkt vid tomtgräns.
    • Servisventil - används för att stänga vattnet till din fastighet. Den får endast öppnas och stängas av Kretslopp och vattens personal.
    • Spillvatten - förorenat vatten som kommer från diskhoar, toaletter, duschar och olika processer i industrin.
    • Strumpning/strumpinfodring - en metod för att renovera dåliga rörledningar från insidan av rören utan att behöva gräva upp hela ledningssträckan. Det är en glasfiberstrumpa som man för in i ledningen som renoveras. Denna strumpa härdas med ljus eller varmvatten, beroende på vilken strumpa som används.
    • Spräckning - en metod för att lägga nya rör i en redan befintlig ledning. Ett verktyg skickas in i det gamla röret, spräcker det inifrån (trycker sönder röret utåt), samtidigt som det nya röret dras in med verktyget (jämför med relining).
    • Styrd borrning - en metod som används vid speciella tillfällen, till exempel vid stora korsningar och hårt trafikerade vägar. Det innebär en kontrollerad styrd borrning i djup- och sidled under gatan och en ledning dras tillbaka till styrborrsmaskinen.
    • Tjänligt dricksvatten - ett tjänligt dricksvatten uppfyller alla de kvalitetskrav som Livsmedelsverket ställer. Det är den bästa bedömningen som dricksvatten kan få.
    • Tjänligt med anmärkning - dricksvatten som bedöms som tjänligt med anmärkning uppfyller de hälsomässiga kvalitetskrav som Livsmedelsverket ställer men har en avvikelse på exempelvis lukt eller smak.
    • VA - en vanlig förkortning för vatten och avlopp.
    • Vattentäkt - en sjö, vattendrag eller grundvattenkälla där vatten tas till dricksvattenförsörjning.
    • Öppen schakt - vi gräver upp delar av gatan utmed ledningssträckan och fyller igen vartefter arbetet fortskrider framåt. Med denna metod förbättras framkomligheten för allmänheten under byggtiden.