Anmäl ägarbyte

Här kan du anmäla ägarbyte för dina avfalls-, vatten- och avloppsabonnemang om du ska sälja eller överlåta ditt hus, flerfamiljshus, företag eller verksamhet. Om du ska flytta in i ett nybyggt hus hjälper vår kundservice dig att starta nya abonnemang.

När du säljer eller överlåter ditt hus, flerfamiljshus, företag eller verksamhet anmäler du ägarbytet här, så att avfalls-, vatten- och avloppsabonnemanget registreras på den nye ägaren. 

Du som köper fastigheten kan ändra typen av abonnemang om du vill ha en annan avfallstjänst. Det kan du göra så snart du är registrerad som Kretslopp och vattens kund på fastighetens adress.

Glöm inte att göra flyttanmälan på posten om det behövs.

Ska du flytta in i ett nybyggt hus?

Eftersom det inte har funnits någon ägare innan dig finns det inget abonnemang kopplat till fastigheten. För att välja avfallsabonnemang och få igång sophämtningen behöver du därför kontakta Kretslopp och vattens kundservice.

Ha fastighetsbeteckningen till hands när du ringer. Vi behöver den för att kunna registrera dig som kund.

Fakturaalternativ

När du anmält ägarbytet kan du välja vilket sätt du vill betala dina fakturor. Gör du inget val får du fakturan i pappersform, men ur miljösynpunkt rekommenderar vi dig att välja ett elektroniskt alternativ. Det sparar både papper och pengar. Alla våra fakturaalternativ är kostnadsfria.

Autogiro

E-faktura för privatpersoner och småföretagare

E-faktura för företagare

Information och regler

Skicka in anmälan så snart som möjligt efter ägarbytet. Vi registrerar inte ägarbyten för perioder som redan fakturerats och betalats.

Du som säljer ska fylla i fastighetsuppgifter, kundnummer och dina och den nye ägarens uppgifter. Du ska även fylla i vattenmätarens ställning. Uppgifterna kan även registreras av dig som köpare, om inte säljaren redan gjort detta.

Så här gör du

Anmäl på webben

Anmäl ägarbyte

Du kan skriva ut det ifyllda formuläret innan du klickar på "Skicka anmälan".