Framsätet stängs av och begränsad samåkning återinförs

Publicerad 11 januari 2022

Smittspridningen ökar i samhället och vi behöver på nytt vidta åtgärder vad gäller serviceresor.

Under en kort period kommer vi inte kunna erbjuda resenärer med särskilt tillstånd för framsäte en framsätesplacering. Du kommer istället att få resa i rullstolsbuss. Om du har möjlighet att resa i baksätet med personbil under denna period uppskattar vi om du kan nämna det vid din bokning hos beställningscentralen. Vi har ett begränsat antal rullstolsbussar men däremot tillgång till betydligt fler personbilar så om du istället har möjlighet att resa i baksätet i personbil underlättar detta för alla våra resenärer att få resa på den tid man önskar.  Brev kommer skickas ut till de som berörs av framsätesspärren.

Förutom avstängt framsäte kommer vi fortsätta med begränsad samåkning i baksätet.

Det här gäller vid din resa med oss:

  • Res inte vid förkylningssymptom eller konstaterad covid-19.
  • Max två resenärer i en personbil och max tre i en rullstolsbuss med undantag från dem som redan åker i en förplanerad samåkning eller har med sig en ledsagare/medresenär.
  • Resan planeras utifrån resenärens tillstånd, om det inte finns tillstånd att resa ensam kommer resenären att resa tillsammans med andra. Vi planerar aldrig in fler än två resenärer i ett baksäte. Max tre resenärer om det är rullstolsbuss. En resenär kan ha medresenär och/eller ledsagare med sig på resan och det kan därför bli fler personer i en rullstolsbuss allt beroende av antal platser i bussen. 
  • Även fortsättningsvis uppmanas resenären samt förare att bära munskydd under resan och det är fortsatt ett krav på våra förare att bära visir vid nära kontakt med resenären.  

Vi ser regelbundet över vilka åtgärder som är aktuella i trafiken på grund av smittskyddsläget. Detta gör vi tillsammans med smittskyddsläkare, Västtrafik och Borås stad. Nya besked och åtgärder kan införas när läget förändras.

Har du frågor?

Vid frågor kontakta kundservice på telefon 031-41 95 52, vardagar kl 8-12, alternativt via e-post: kundservice.serviceresor@trafikkontoret.goteborg.se