Läxhjälpare gör skillnad på Ryaskolan

Publicerad 3 november 2021

- Jag frågade Noah hur det hade gått på provet om andra världskriget. Eleven svarade att det hade gått jättebra eftersom hen kom ihåg så mycket med hjälp av tankekartan som vi gjorde tillsammans, berättar Sejla Islami, Läxhjälpare på Ryaskolan.

Kommunala grundskolor i Göteborgs samarbetar med stiftelsen Läxhjälpen. Skolorna väljer ut elever som de tycker behöver extra stöd. Läxhjälpare hjälper eleverna att nå målen i skolan.

Sejla Islami studerar till lärare. Under andra året på lärarutbildningen ville hon göra skillnad för elever som behöver mer stöd. Hösten 2021 gör Sejla sitt tredje år som läxhjälpare.

 — De flesta elever som jag arbetar med vill få stöd. I början är många blyga. När jag lär känna eleverna vet jag hur jag ska arbeta med dem för att de ska lära sig så mycket som möjligt, säger Sejla Islami.

 Som läxhjälpare har Sejla tillgång till elevernas betyg, schema och kommer överens med eleverna om hur de ska lägga upp olika ämnen.

 — När eleverna känner att de kan lita på mig vågar de öppna upp sig och berätta vad de behöver extra stöd med. Många elever som jag arbetar med har höjt betygen från årskurs åtta till årskurs nio, avslutar Sejla Islami.


Fakta om Läxhjälpen

Läxhjälpen är en stiftelse som arbetar för att elever som riskerar att inte klara skolan blir behöriga till gymnasiet. Läxhjälparna är studenter från universitet och högskolor. Läs mer om Läxhjälpen här.

Samarbetet med stiftelsen Läxhjälpen är en del av grundskoleförvaltningens förstärkningsområde ökad likvärdighet mellan skolor för att alla barn och elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Fotnot: Noah är ett fingerat namn. Noah heter egentligen någonting annat.