Ny e-tjänst för dig som ska anmäla ändrad inkomst till förvaltningen för funktionsstöd

Publicerad 4 januari 2023

Nu finns det en ny e-tjänst på goteborg.se som förenklar för dig som har beslut om insats inom förvaltningen för funktionsstöd. Det är viktigt att du eller din gode man redovisar ändrad inkomst varje år för att se till att du betalar rätt avgift.

Har du beslut om insats inom förvaltningen för funktionsstöd, till exempel bostad med särskild service?
I så fall ska du varje år redovisa dina inkomster. Om du inte lämnar uppgifter om ändrad inkomst, innebär det att du automatiskt kommer att få kommunal maxtaxa.

   - Den nya e-tjänsten gör det enklare, tydligare och säkrare för de som ska anmäla ändrad inkomst. Ofta är det en god man som gör detta och i den nya e-tjänsten blir det enklare även för dem att kunna skicka in ändringar samt bifoga digitala dokument, säger, Madeleine Sihlberg Berntsson, enhetschef i förvaltningen för funktionsstöd.

Fler alternativ för att anmäla ändrad inkomst

Förvaltningen för funktionsstöd skickar varje år ut en pappersblankett till alla som har beslut om någon insats i förvaltningen.

    - Vi kommer att fortsätta med det, då vi tycker att det är viktigt att erbjuda olika alternativ för att öka tillgängligheten. De som använder e-tjänsten på goteborg.se, kan även där välja alternativet att ladda ned en blankett för utskrift om de vill skicka in denna via post, säger Ann Undall-Behrend, enhetschef i förvaltningen för funktionsstöd.

Länk till e-tjänst: Anmäl ändrad inkomst - funktionsstöd