Leksaker skapar relationer mellan små och stora

Publicerad 7 maj 2020

För att öka tryggheten kom vi på idén att låta eleverna i årskurs åtta göra leksaker i slöjden till eleverna i förskoleklass, berättar Annika Jensen, trä- och metallslöjdslärare på Kärraskolan 4-9.

På Kärraskolan var de yngre eleverna lite rädda för de äldre eleverna. Detta ville lärarna ändra på. När eleverna i förskoleklass fått en relation till eleverna i årskurs åtta tror lärarna att tryggheten ökar på skolan.

  Eleverna i åttan är stolta och glada över att eleverna i förskoleklass gillar leksakerna. Åttorna behöver inte vara så stora utan kan få vara barn. Det är bra för dem, säger Louise Andersson, textillärare på Kärraskolan 4-9.

 Under vintern har åttondeklassarna gjort leksaker i slöjden. De har sytt upp ett twister-spel, byggt en kiosk med varor och gjort flera andra saker.

 Då de äldre eleverna lämnade över leksakerna blev de yngre eleverna glada.

  Ska vi få allt detta? Har ni gjort dem? Wow!, säger Björn, elev i förskoleklass.

Nu kommer sexåringar och kramar mig, säger Amira, elev i årskurs åtta.

 Förskolelärarna berättar att eleverna verkligen gillar leksakerna. I början ville alla leka samtidigt. Pedagogerna fick finna sätt för att alla skulle få använda leksakerna och eleverna fick lära sig att turas om, avslutar Annika Jensen och Louise Andersson.

 Kärraskolans arbete med att skapa relationer mellan yngre och äldre elever för att få en större trygghet är i linje med grundskoleförvaltningens förstärkningsområde ”Tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka barn och elevers kunskapsresultat”. Trygghet leder till att det blir lättare för eleverna att ta till sig undervisningen.

 Överlämningen av leksaker gjordes tidigare i vintras.