Jämställdhet hjälper barn att lösa konflikter

Fotograf: Frida Winter

Publicerad 18 maj 2021

Att arbeta med frågor om normer och jämställdhet redan på lågstadiet gör att eleverna lättare kan lösa konflikter. Det menar Isabelle Vatau, kurator Långmosseskolan som jobbar långsiktigt med att öka jämställdheten.

Stopp! – min kropp!

Isabell och en kollega använder sig bland annat av ”Stopp! Min kropp!” från Röda Korset. Det är speciellt framtaget för lågstadiet och handlar om att kunna sätta gränser för vad man tillåter att andra gör med den egna kroppen.

- Det är ett enkelt och tydligt material att använda när man pratar om känslor, kroppen och gränser, säger Isabelle. Det är också spännande och innehåller olika övningar och frågor som eleverna gillar. De kan också kryssa i om de vill prata med en vuxen efteråt, vilket gör att vi kan fånga upp den elev som har det svårt.

Eleverna lär sig lösa konflikter

Isabelle har märk att eleverna tycker det är roligt och har tusen frågor under lektionerna. De lär sig hur de löser konflikter mellan sig och vill själva lösa problemen.

- De hjälper varandra genom att säga till att - Det där är inte OK. De har fattat grejen helt enkelt, menar Isabelle.

Teater – ett sätt att göra handlingar tydligt

Något som eleverna tycker om är när TP-teatern varit på besök. Här får de skapa teater tillsammans med skådespelarna och vara med och styra hur det ska gå i pjäsen. Personalen tar sedan detta med in i klassrummet och följer upp vad som hänt med normer och hur man kan göra.

- Barnen ställer frågor, delar tankar och erfarenheter med varandra, har olika åsikter om innehåll och vägval. Framför allt får de vara regissörer från början till slut, berättar Isabelle.

MÄN kommer och pratar om hur män får vara

På Långmosseskolan har man också bjudit in organisationen MÄN som kommer och har lektion med eleverna där de slår hål på myter och fördomar. Det kan till exempel handla om killar får lov att ha lika långt hår som tjejer? Vem är det som bestämmer egentligen hur man får lov att se ut.
- Jag tror att vi är på rätt väg i vårt arbete med jämställdhet på Långmosseskolan. Vi behöver arbeta på olika sätt och tillsammans med andra för att få både bredd och inspiration i arbetet. Vi kan göra stor skillnad för barnen genom ett systematiskt och långsiktigt arbete, avslutar Isabelle Vatau.