Till innehåll

Bilder stödjer undervisningen för nyanlända elever på Fjällskolan

Fotograf:

Publicerad 15 april 2019

Maria Linderås, förstelärare på Fjällskolan arbetar med nyanlända elever. - Det bästa med mitt jobb är att möta barn från olika kulturer säger Maria. Det är väldigt roligt att följa barnens utveckling, särskilt när det gäller språket.

Nu har Maria en klass med nyanlända elever i åldrarna 7–12 år och eleverna talar bland annat arabiska, persiska, portugisiska, somaliska, spanska och tagalog som talas på Filipinerna. Vi har små grupper som ger oss stora möjligheter till att till exempel ta oss ut från klassrummet och göra utflykter med eleverna.

- Vi vill ge eleverna så mycket kunskap som möjligt och då är utflykter ett bra sätt. Vi tar barnen till skogen där de kan lära sig namnet på olika djur och växter eller vardagliga saker som vad en plats i närområdet heter och vart det ligger.

Hur arbetar du med eleverna när ni inte har ett gemensamt språk?

- Jag använder bland annat bildstöd. Varje morgon går vi igenom dagens schema där bilder visar vad vi ska göra under dagen. Men jag använder även kroppsspråket för att förklara, ibland mer medvetet. Om vi är två lärare spelar vi teater för att visa vad vi menar.

Eleverna får också stöd från studiehandledare som är med på lektionerna

Studiehandledaren kan hjälpa till att översätta och förklara på elevens språk. Maria tycker att kvaliteten på det stödet har höjts.

- Ett gott samarbete med ämneslärarna är viktigt för att studiehandledarna ska kunna stötta eleverna på bästa sätt.

Bedömningsmaterial för att följa nyanlända elevers språkutveckling

Vi som undervisar nyanlända elever på låg- och mellanstadiet märker hur snabbt eleverna utvecklar språket när de är i nybörjarstadiet. Däremot har vi sällan möjlighet att följa elevernas utveckling när de har kommit längre i svenskan. En av mina uppgifter är att försöka införa Skolverkets nya material ”Bygga svenska”. Det är ett stöd för lärare som arbetar med nyanlända elever.

- Jag har varit med och prövat ut materialet och går själv på Center för skolutvecklings kurs i ”Bygga svenska”. Jag rekommenderar starkt den här kursen.

Här finns stöd för kartläggning och bedömning av nyanlända elevers kunskaper

    ${loading}