Till innehåll

Koka dricksvattnet i Majorna, Kungsladugård, Sandarna och på Stigberget

Senast uppdaterad: 18 juni 2019 klockan 15:07 | Publicerad: 18 juni 2019 klockan 11:55

Kretslopp och vatten rekommenderar att du som bor i Majorna, Kungsladugård, Sandarna och på Stigberget kokar ditt dricksvatten innan du använder det. Detta gör vi i förebyggande syfte eftersom ett tjugotal personer i området drabbats av magsjuka.

Koka dricksvattnet i Majorna, Kungsladugård, Sandarna och på Stigberget

Fastighetsteknikern som tankar lila

Publicerad 10 oktober 2016

Fastighetsteknikern Patrik Jonasson på lokalförvaltningen är en av de mest miljövänliga yrkesförarna i Göteborgs Stad. Hans servicebil tankas med en ny typ av miljöklassat fordonsbränsle som knappt släpper ut någon växthusgas alls.

Vit skåpbil modell större, LF:s nya logotyp på långsidorna, 65 liter i tanken. Ingenting på bilens utsida eller insidans reglage skvallrar om att den bil som Patrik Jonasson kör är en av de minst klimatpåverkande bilarna i Göteborg. Det fossilfria bränslet som Patrik tankar sin dieselbil med heter HVO100 och består främst av slakteriavfall, gammal fritösolja, raps- och tallolja.

- Jag vet inte så mycket om det men så länge den fungerar i arbetet och gör gott för miljön är jag nöjd. Jag har kört drygt 170 mil sedan jag fick den strax efter semestern och märker ingen skillnad jämfört med att tanka diesel, säger Patrik Jonasson.

Testförare

Varje gång han ska tanka måste han åka till den enda tankstationen för HVO100 i Göteborg vid Gasklockan. Patrik Jonassons bil ingår nämligen i ett test hos Gatubolaget som vill hitta ett alternativ till diesel i större motorfordon. Den utländska biltillverkaren som tillhandahåller bilen säger sig ha motorer som klarar det nya bränslet.

- När det är dags att serva Patriks bil skickar vi den till billeverantören som då utvärderar hur motorn klarar det nya bränslet, säger Pelle Grönberg, ansvarig för fordonsuthyrning och bilpooler på Gatubolaget.
- Och om vi får de garantier vi kräver på att motorerna håller och att nivån på avgasutsläppen är som utlovad så kan vi köpa in fler bilar och även låta våra befintliga dieselfordon tanka på HVO100, tillägger han.

Fakta om HVO100

Bilparken i Göteborgs Stad ska till största delen bestå av fordon som körs på förnyelsebara bränslen som el, gas eller etanol. Många fordonstillverkare har slutat tillverka större transportfordon som tankas med fossilfria bränslen.
Bränslet HVO100 är nästan luktfritt och släppet ut max tio procent av de växthusgaser som fossila fordonsbränslen – bensin och diesel – släpper ut. En liter HVO100 kostar cirka 50 öre mer per liter än diesel. Bränslet produceras i Finland.
Renovas sopbilar kör idag på det nya bränslet medan Gatubolaget nu genomför ett test för att ta reda på om HVO100 också kan bli ett fossilfritt alternativ för större servicefordon.

    ${loading}