Så jobbar Mikaela och kollegorna klimatsmart på förskolan

Foto: Förskoleförvaltningen

Publicerad 7 oktober 2022

Mikaela Löfqvist och hennes kollegor har skapat hållbara arbetssätt för att minska klimatpåverkan. Nu finns tips och verktyg samlade i en guide för alla som jobbar i förskolan.

Mikaela Löfqvist är förskollärare på Backa Kyrkogata 11. För några år sedan startade hon och kollegorna en förändringsresa tillsammans. Tre förskolor skulle slås samman och flytta till en nybyggd förskola lite längre upp på samma gata. Den nya förskolan byggdes med målet att bli så fossilfri som möjligt. För Mikaela och kollegorna blev det en unik möjlighet att skapa förändring och göra skillnad på riktigt.

Vi längtade efter att flytta in och funderade mycket på hur vi kunde göra vår pedagogiska verksamhet så klimatsmart som möjligt. Att hitta åtgärder för att förebygga avfall blev en kul och meningsfull utmaning för mig, säger Mikaela Löfqvist, förskollärare.

Lämna så litet avtryck på klimatet som möjligt

Ju mindre som slängs desto mindre behov av nya produkter och desto mindre påverkas klimat och miljö. På Backa Kyrkogata 11 arbetar pedagogerna aktivt med att minimera användningen av engångsartiklar i plast och papper.

Vi återvinner mycket material och allra bäst är förstås om vi kan undvika att avfall uppstår överhuvudtaget. Vi har till exempel inga skoskydd här så besökare och vårdnadshavare tar av skorna. Det funkar hur bra som helst, alla förstår att vi vill lämna så litet avtryck på klimatet som möjligt, säger Mikaela Löfqvist.  

”Hur fort växer trädbebisar?”

Förskolans gård består av naturtomt och alldeles intill ligger skogen. Just nu är barnen intresserade av träd, kottar och insekter, så de har fått i uppgift att samla in naturmaterial som används både i ateljén när barnen skapar och på avdelningarna när de leker. På så vis kan förskolan begränsa inköp av nytt material.

Pedagogerna hittar alltid lärande exempel i vardagen. ”Hur mycket papper behövs för att torka händerna efter tvätt? Var kommer papper ifrån?”

Barnen har så bra koll, de vet att papper kommer från träd. Häromdagen var de nyfikna på hur många träd som går åt för att tillverka papper och ett barn frågade ”Hur fort växer trädbebisar?”. Vi använder ju mycket naturmaterial i undervisningen, så barnen blir väldigt måna om naturen och får ett varsamt förhållningssätt till den. Det bådar gott för framtiden, säger Mikaela Löfqvist.

Guide för klimat- och miljösmarta arbetsmetoder

Arbetsmetoderna som verksamheten identifierade finns samlade i en guide, med verktyg, tips och metoder, bland annat hur förskolan kan förebygga avfall, återbruka möbler, minska matsvinn, göra medvetna inköp och mycket mer som bidrar till hållbar utveckling och minskad klimatpåverkan. Länk till guiden: Guide för
klimat- och miljösmarta arbetsmetoder

Bakgrund

Guiden har tagits fram inom projektet S2C (Scandinavien Sustainable Circular Construction) där målet är att fler hållbara och energieffektiva offentliga byggnader ska byggas. Förskoleförvaltningens roll i projektet har varit att göra verksamheten klimat-och miljösmart.

I samband med byggnationen av fossilfria förskolan Backa Kyrkogata 11 undersökte förskoleförvaltningen möjligheterna att återbruka möbler i stället för att köpa allt nytt. Det är många aspekter att ta hänsyn till när det gäller förskolemöbler som till exempel mått, ergonomi, säkerhet, funktion och kemikalieinnehåll. Personella resurser är nödvändiga likaväl som tid. I den här rapporten kan du läsa hur arbetet gick till och vilket resultat det blev. Länk till rapporten.