Nolltolerans mot skojbråk

Publicerad 30 mars 2022

På Kvibergsskolan arbetar pedagoger och elever aktivt med jämställdhet och att motverka machokultur, till exempel genom en nolltolerans mot skojbråk. Jennifer, skolkurator och Alexander, socialpedagog tog initiativ till arbetet och vill nu sprida det vidare till andra skolor.

Elever kan sätta ord på sina tankar

Hösten 2020 började Jennifer och Alexander att jobba med jämställdhet och machokultur på Kvibergsskolan, efter att de bland annat kopplat skojbråk på skolan till machokultur. Jennifer och Alexander har planerat lektioner som pedagogerna på hela skolan har genomfört med sina elever.

- Eleverna har bland annat fått analysera musikvideos och låttexter för att urskilja symboler för maskulinitet, förklarar Alexander.

-I början när vi pratade med eleverna märkte vi att de vet allt som har med detta att göra men de har inte begreppen för det. Däremot har jag märkt stor skillnad i mina enskilda samtal med eleverna, de kan sätta ord på sina tankar i större utsträckning nu, säger Jennifer.

Pedagoger mer medvetna i mötet med eleverna

Både Jennifer och Alexander upplever att pedagogerna på skolan numera är mer medvetna om hur de pratar med och bemöter eleverna.

-Vi pratade mycket med våra kollegor på skolan om vikten av hur vi pratar med eleverna och vilka normer vi befäster hela tiden genom att till exempel säga ”Hej tjejer, hej killar”, förklarar Alexander.

Nolltolerans mot skojbråk

I början när Jennifer och Alexander påbörjade arbetet på skolan införde de till exempel en nolltolerans mot skojbråk. De upplevde att skojbråket minskade i och med detta.

-Alla vuxna på skolan skulle säga stopp så fort det var minsta skojbråk, eftersom skojbråk ofta leder till riktigt bråk och är en del av machokulturen, berättar Jennifer.

Vill inspirera andra skolor

-Vi planerar att sprida arbetet som vi har gjort med jämställdhet och machokultur till andra skolor framöver, förklarar Alexander och Jennifer.