När eleverna blir lärare för en dag

Fotograf: Elisabet Eriksson

Publicerad 31 maj 2022

På Nygårdsskolan håller några elever från årskurs fem en lektion för lågstadiet. De berättar om näringskedjan i havet och vad som händer när det blir obalans. Lektionen är en del av skolans arbete med naturvetenskap och hållbar utveckling. Och en del av programmet ”Globala målen i skolan”.

— Våra elever har gjort fina bildspel och lekar. Det är utvecklande för dem. De behöver själva förstå alla begrepp för att sedan kunna förklara så de yngre förstår. Det är mycket uppskattat från båda håll. Det strålade om eleverna när de haft sina lektioner, berättar Elisabet Eriksson, mellanstadielärare på Nygårdsskolan.

Globala målen i skolan – tema hållbart hav

Årskurs fem på Nygårdsskolan deltar i programmet ”Globala målen i skolan”. Det är ett samarbete mellan grundskolan och Universeum. Under vårterminen har skolan fokuserat på ”hållbart hav” som är mål 14 av totalt 17 globala mål. Nu har programmet precis haft avslutning.

— Då fick eleverna chans att visa vad de har lärt sig för de andra klasserna som deltar i programmet. Några höll sin lektion igen. Andra visade återvinningssystemet de designat för plast och skräp. Det var mycket lyckat, säger Elisabet Eriksson.

Eleverna känner att de gör saker på riktigt

Att besöka Universeum ingår i programmet. Det är mycket uppskattat. Första besöket får eleverna lektioner om ekosystemet i havet. De får se alla fiskar i vattentankarna. Andra besöket jobbar eleverna i labbet.

— Eleverna ser vad som händer när vattnet blir förorenat och får prova på att rena vattnet igen. Eleverna tycker labbet är väldigt roligt. De känner att de gör saker på riktigt, inte bara i klassrummet.

— Det händer något när alla samarbetar och jobbar med händerna. Vi kan gå tillbaka till den upplevelsen när vi fortsätter att prata om hållbar utveckling på lektionerna i skolan, säger Elisabet Eriksson.

Allt går runt i kretsloppet

Nygårdsskolan har förutom hållbart hav också arbetat med hållbar utveckling på land och i skolan. Eleverna har gjort ekosystem i förslutna burkar. De har lärt sig om kretslopp och fotosyntes. Och hur människan samspelar med naturen.

— Hållbar utveckling gäller överallt i alla sammanhang. Inte bara på NO-lektioner. Vi kan göra en liten men viktig skillnad genom att hålla ordning i vår närmiljö. Under städdagen på skolan pratade vi om vad som händer om vi inte hade plockat upp skräpet utomhus. Till slut hade det hamnat i havet. Allt går runt i kretsloppet, allt hör ihop, säger Elisabet Eriksson.

Fakta Universeums program ”Globala målen i skolan”

  • ”Globala målen i skolan” har utvecklats under flera år inom ramen för projektet ”Framtidsambassadörer”.
  • Utgår från Agenda 2030. Syftar till att stärka lärarnas metoder och arbetssätt i hållbar utveckling. Det ska också stärka elevernas lärande i naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling.
  • Varje termin har olika teman riktat till årskurs 1-3 och årskurs 4-6.
  • Genomförs under cirka 8 veckor.
  • Lärare fortbildas på Universeum och klasserna gör två studiebesök.
  • Som avslutning presenterar eleverna hur de har spridit sin kunskap för de andra klasserna som har varit med. Det görs på en ambassadörsdag som hålls av Universeum. Den här vårterminen skedde avslutningen digitalt den 24 maj.