Arena 29 krattar manegen för ung kultur

Fotograf:

Publicerad 16 november 2018

– Vi ska vara en resurs och se till att så mycket bra grejer som möjligt händer för vår målgrupp – oavsett var eller hur det händer. Det säger Martin Andreasson på Arena 29, Centrums del av ungdomssatsningen.

I mars nästa år hålls den nya metalfestivalen The Abyss, som har uppmärksammats i media för att den lyfter fram undergroundscenen och lockar publik från hela världen.

Festivalen är inne på sitt andra år, nu i samarbete med Centrums del av ungdomssatsningen, Arena 29, och dess medarbetare Roger Andersson och Martin Andreasson.

Men The Abyss är bara ett av flera stora initiativ som Arena 29 är med och driver.

– Vi har fem stora projekt i gång, berättar Roger.

  1. The Abyss, metalfestival för undergroundscenen.
  2. Action i Parken, en musikfestival i Centrum där olika föreningar ges möjlighet att visa upp vad de har att erbjuda ungdomar.
  3. Go Global, en endags kulturfestival i december, som ska visa upp mångfalden i Göteborg.
  4. Kulturnätet, ett projekt där kulturen används som ett verktyg för integration.
  5. Kulturkrock, ett samarbete mellan fyra städer för att hjälpa unga artister att komma ut på turné.

Alla projekt följer samma grundtanke; det ska vara ungdomarna som är drivkraften. Arena 29 erbjuder verktygslådan.

Roger tar Kulturkrock som exempel.

– Vi såg att det fanns ett behov bland unga som spelade i band, att få hjälp att komma utanför Göteborg. De var för unga och hade för liten kommersiell dragningskraft för att väcka intresse.

Genom att knyta band med andra liknande projekt i andra svenska städer byggde man upp ett turnénätverk. Unga band lägger in sina låtar i en bank där andra kan lyssna av dem. Vem som helst kan sedan lyssna och välja ut band att ha med en sin turné, en så kallad kulturkrock.

De som väljer att delta i en kulturkrock blir arrangör av turnéns stopp i sin egen stad. Resorna betalar ABF; som är en del av Kulturkrock.

– Bandet får åka runt, men de tvingas också lära sig arrangörsrollen genom att de sätter upp konserten i sin stad, säger Roger.

– De får boka boenden, teknik och hjälpa de andra artisterna till rätta.

Vad gör ni?

– Vi är på plats, men förhoppningen är att vi gjort jobbet innan så att vi bara blir backup under arrangemanget, säger Martin.

Så är det alltid. Stort eller litet, på Arena 29 eller på annat ställe, fram till giget hjälper Roger och Martin till, men när det väl är dags då är det ungdomarnas eget arrangemang och de gör jobbet.

– Det ska vara på riktigt. Du ska inte komma hit när du är 16 och sitta här och trycka till du är 20 då du inte hör till målgruppen längre. Du ska kunna ta dig vidare. Vi ska vara en väg ut, säger Martin.

Personalen ska möjliggöra

Det viktiga för Arena 29 är just att det inte är personalen som gör jobbet åt någon ungdom. Finns det inga ungdomar som vill driva något så blir det inte av. Personalens jobb är att möjliggöra.

– Vi ser till exempel till att ha ett stort nätverk, för rätt som det är kommer det någon som vill ha en frimärksutställning på svenska mässan, då måste vi känna någon på svenska mässan så att vi kan fråga dem, säger Roger.

Martin beskriver det som att kratta manegen.

– De kommer hit med en idé och får ett namn och ett nummer, för att kunna ta det vidare. Det är viktigt att de känner att det är de som har gjort det.

– Vi vill att ungdomar ska känna ”Jag har en idé, men jag vet inte hur jag ska gå vidare… ah, jag ringer Roger och Martin!” Vi ska vara nästa pusselbit, men inte hela pusslet, säger Roger.

Samtidigt betonar de ungdomar de stöttar i sin tur skapar verksamhet för dem som inte själva har någon idé just nu.

Ett säkerhetsnät

Arena 29 fungerar också som ett säkerhetsnät. Roger och Martin ser till att ingen hamnar i ekonomiska bekymmer eller på tvärs med lagen. De har också stort fokus på säkerheten.

­– Vi har alltid två vakter på alla publika arrangemang och vi har alltid säkerhetsgenomgång.

På frågan om det har blivit haveri någon gång skrattar båda gott.

– Ja, det klart. Men för det mesta har det varit bra, säger Roger.

– De unga lär sig något av det, får försöka förstå vad som hände och vad som gick fel.

Arena 29 säger aldrig nej till några idéer. Ungdomarna får aldrig ett ”vi har gjort det förut och det funkar inte”.

– Det är bättre att göra erfarenheten själv än att någon äldre säger att det inte går. Det får de höra alldeles ofta överallt annat.

Scenlokalen en viktig del

En viktig förutsättning i arbetet är den stora scenlokalen man har på Djurgårdsgatan.

– Den gör att det blir enkelt för oss att rodda, sätta upp teater, dans, lan eller så. Men det är inget självändamål att det måste ske här. Vi hjälper till lika mycket om man vill vara någon annanstans, på Eriksberg eller Brewhouse, säger Roger.

Det behöver inte heller vara Arena 29 som till slut blir arrangörerna.

– Vi ska bara se till att du ska få göra det du vill göra. Det kan mycket väl bli att vi hänvisar dem vidare. Det gäller att vara prestigelös, säger Martin.

Prestigelös och rörlig i tanken. För när det är ungdomarnas egna tankar och idéer som ska styra och när man vill att de ska vara delaktiga i det som görs, då gäller det att följa behovet.

– Vi måste hela tiden ifrågasätta oss själva och testa var vi har högst verkningsgrad, var gör vi bäst nytta.

FAKTA: Så här fungerar Arena 29

  • Arena 29 ligger på Djurgårdsgatan 29 och är basen för de två stadsdelarna Centrum och Majorna Linnés delar av Ungdomssatsningen.
  • Ungdomssatsningen är ett resursnämndsuppdrag finansierat med pengar utanför stadsdelsnämndernas ordinarie budget.
  • På Arena 29 finns olika slags lokaler och redskap för den som vill uttrycka sig kreativt. På plats finns också personal som stöttar och hjälper till med det praktiska.
  • Allt som händer på Arena 29 planeras och arrangeras av ungdomarna själva. Eftersom deltagarna kan få egna nycklar kan dessutom verksamhet anordnas dygnet runt.
  • För att alla ska känna sig trygga och säkra är verksamheten HBTQ-certifierad och det är råder ett strikt förbud mot alkohol och droger.