Struktur är nyckeln till framgång

Fotograf: Anders Feldt

Publicerad 10 januari 2019

Att arbeta i grundsärskolan är väldigt givande tycker Andrea Widercrantz, lärare på Torslandaskolans grundsärskola. – Jag skulle inte byta ut detta mot något annat, säger Andrea. Det är mötet med dessa elever som gör att det alltid är roligt att gå till jobbet. Det enda hon saknar är fler kollegor. Det är ont om utbildade lärare inom grundsärskolan.

När Andrea Widercrantz var färdig med sin lärarutbildning började hon direkt arbeta på grundsärskolan och det har hon inte ångrat en sekund. Att arbeta med särskolans elever tycker hon är både viktigt och roligt.
– Jag har helt fantastiska elever och det är jätteroligt att jobba med dem, de har alla olika behov och behöver olika mycket stöd eller hjälpmedel. Samtidigt lär jag mig själv nya saker hela tiden, menar Andrea.

Viktigt med struktur och tydlighet

För många elever i särskolan är struktur och tydlighet extra viktigt och det finns många olika metoder för att underlätta och skapa struktur i arbetet.

– Jag arbetar till exempel med bilder för att visa vad som är på gång under dagen och för att ge struktur. Jag kan ibland se andra elever här på skolan som jag tror skulle ha behov av tydligare struktur och där tror jag på ett större samarbete mellan särskolan och den vanliga grundskolan, säger Andrea.

I höst har temat varit demokrati

Ett annat sätt för att arbeta med tydlighet är att jobba med teman. I höst har temat varit demokrati och eleverna har arbetat med olika begrepp, bildat ett parti, gjort valaffischer, röstat i skolvalet och lite senare ska de också få gå upp till rektor och demonstrera.

Digitala verktyg är ett stöd i undervisning och bedömning

På hjärntorget har klassen en blogg som föräldrar kan följa. Här lägger de upp bilder och teckningar på arbeten som eleverna gjort. Ett annat exempel är gratisappen Kahoot där Andrea kan skapa egna frågesporter som eleverna får svara på i sina Ipads. Med Kahoot kan eleverna själva göra frågesport eller presentera något de är intresserade av för varandra och då blir det plötsligt lättare att prata inför klassen.

– Jag brukar ibland använda Kahoot i stället för prov. Jag ser direkt vad varje elev svarar och kan då se om eleverna uppfyllt målen med undervisningen. Ett jättebra testverktyg helt enkelt som inte skapar prestationsångest, avslutar Andrea.

Vill du läsa tidigare artiklar så finns de här