Seniora lärare behövs i skolan

Publicerad 29 oktober 2021

Hur får vi seniora lärare att trivas och stanna? Den som har många års erfarenhet har mycket att bidra med till skolan. I ett nytt avsnitt av podden Skolverkstan samtalar Bengt Randén tillsammans med specialpedagogen Lisbeth Lorné och läraren Åke Strand.

När Åke Strand hade passerat pensionsåldern bad rektorn honom att jobba vidare på Oscar Fredriksskolan, vilket han tackade ja till.

– Jag tycker att det är fantastiskt roligt att jobba med barn. Det var ju grundtanken när man började med det här yrket, att få vara med och utbilda barn och se att det händer något nytt varje dag, menar Åke Strand. 

Även Lisbeth Lorné uppskattar variationen som skolan bjuder på. 

–  Det går ju inte en dag utan att det är någonting nytt som händer. Dels med barnen och även i verksamheten sker det mycket förändringar. Det är ju en resa att få vara med om. Jag har alltid trivts med det här jobbet, berättar hon.

Grundskoleförvaltningens direktör Bengt Randén betonar att seniora medarbetare behövs i skolan. Han ser också en utmaning i att locka och behålla pedagoger så att de räcker för alla elever.

– Vi vet ju att vi kommer behöva fler som jobbar kvar länge. Vad vill ni skicka med mig eller förvaltningen? Vad skulle vi kunna göra för att nyttja den seniora kompetensen? frågar Bengt Randén. 

Som svar på den frågan betonar Åke Strand vikten av att Grundskoleförvaltningen värdesätter och efterfrågar äldre medarbetare. Både att rektorerna ska vilja ha en eller flera lärare som har varit med länge och att reglerna vid nyanställningar premierar erfarenhet. Lisbeth Lorné tar upp möjligheter till utveckling och flexibla tjänster.

– Det behöver ju inte alltid vara att man går ner i tid utan det kan ju vara att man får varierade arbetsuppgifter, säger hon.

För att själv kunna trivas i rollen länge har Lisbeth Lorné tagit många tillfällen att delta i olika skolutvecklingsprojekt under åren. Åke Strand poängterar hur viktigt det är att, som lärare bottna i sin egen kompetens. Men också att kunna ha roligt tillsammans med barnen.

– Vi ska skratta varje dag, lovar jag dem. ”Du ljuger” var det en elev som sa en gång och då tänkte jag att jaha har jag ljugit, det var ju taskigt. ”Hur tänker du då?” frågade jag och fick svaret ”Vi skrattar flera gånger!”. Och det är liksom grejen va, säger Åke Strand.

Lyssna på samtalet i podden Skolverkstan

Fakta om podden Skolverkstan
När: En gång i månaden
Var: I de appar där poddar finns
Hur: Bengt Randén, grundskoledirektör samtalar med en gäst eller två om ett ämne
Varför: Lyfta frågor som är viktiga för skolan 

Fakta om Bengt Randén
Ålder: 60
Titel: direktör Göteborgs grundskoleförvaltning
Tidigare jobb: utbildningschef Göteborgsregionen (GR), utbildningschef Partille kommun, rektor med mera
Bra att veta om Bengt: gillar rock och har haft skivaffär i Haga 

Fakta om Lisbeth Lorné
Ålder: 65
Titel: specialpedagog, förstelärare
Tidigare jobb: lärare på grundskolor, vårdskola och inom vuxenutbildning
Bra att veta om Lisbeth: odlar mycket bär och frukt i sin koloniträdgård

Fakta om Åke Strand
Ålder: 70
Titel: mellanstadielärare med behörighet i alla ämnen utom musik och slöjd
Tidigare jobb: har i stort sett vikarierat på varenda skola i Göteborgsområdet
Bra att veta om Åke: var med inne på plan på Nya Ullevi under invigningsceremonin för VM 1958. Han har jobbat på samma skola i över 44 år och tänker inte sluta än på ett tag.