Samlad information om coronaviruset

Senast uppdaterad: 29 maj 2020 klockan 15:41 | Publicerad: 23 mars 2020 klockan 08:26

Här hittar du information om hur Göteborgs Stads verksamheter påverkas.

Göteborgs Stads information med anledning av covid-19

Undervisningen nästan som vanligt

Fotograf: Asbjörn Hanssen

Publicerad 30 mars 2020

Friska elever ska vara i skolan, sjuka elever ska vara hemma enligt Folkhälsomyndighetens bedömning. Undervisningen i Göteborgs Stads skolor fortsätter nästan som vanligt. Många elever är hemma men får undervisning genom sina skoldatorer. På Svartedalsskolan har två femteklasser blivit en.

— Stäng av mikrofonerna på era datorer! Vi hör inte vad hon säger.

Messan Karateke är klasslärare för 5 A och B på Svartedalsskolan. Hon tittar ut över klassrummet där det sitter 19 elever. 24 elever är hemma, de flesta framför sina datorer.

Det handlar om hälsa och känslor. Om vardagsproblem för eleverna som snart blir tonåringar. På tavlan sitter en binda och en tampong fastklistrade – ett exempel på vardag för hälften av klassen.

— Hur ska vi göra med hår vi inte vill ha? Hur tar vi bort det, frågar en flicka genom datorn.

Messa känner tydligen igen henne på rösten och förklarar. Det klickar och sprakar lite i datorn när eleverna sätter på sina mikrofoner och diskuterar. I klassrummet är det ganska tyst. Alla eleverna har hörlurar och någon är med i diskussionen.

Många vårdnadshavare är oroliga i coronatider och väljer att ha sina barn hemma.

Alla elever har egna datorer. Vårdnadshavarna har varit på skolan och hämtat dem.

— I början var det lite oj, oj, oj vi vill inte prata när alla andra hör, men nu flyter det på bra, förklarar Messan.
De två klasserna har slagits ihop till en klass. Det tre lärarna i 5 A och B, Messan Karateke, Noha Salaheddine och Grover Camargo delar på uppgifterna. En av dem har uppsikt över datorn, en förbereder undervisning som köras digitalt och en av dem är med eleverna.

— Vid sexsnåret har vi läxhjälp över datorn. Det handlar egentligen mer om att ge barnen en social samvaro genom våra digitala verktyg, men det känns viktigt.

Messan Karateke berättar att det är svårt att bedöma elevernas kunskaper i olika ämnen, men att de har kommit fram till en lösning.

— Vi använder olika verktyg så att vi kan följa eleverna. Vi läser deras texter, ser deras matteuppgifter och följer statistik på hur mycket det arbetar. Så vi vet var de står kunskapsmässigt.

Vill du veta mer om distansundervisning i coronatider? Läs mer på www.skolahemma.se.

    ${loading}