Engagerade elever fick alla delar av teknikundervisningen på en gång

Publicerad 27 januari 2021

— VI vann för bästa presentationen! Femteklassen på Fiskebäcksskolan deltog i Chalmers tekniska högskolas tävling ”Rädda Ägget”. En tävling som gör att eleverna får känna på teknikutveckling på riktigt.

— Jag tycker det är viktigt att hitta saker som stimulerar och motiverar eleverna. I ”Rädda Ägget” gör eleverna något som kan användas. Det tycker de om. Och som lärare ser jag att uppgiften får in många av de mål som läroplanen säger ska finnas i undervisningen i teknik.

Ulrika Ringsberg är mentor för år 5, förstelärare på Fiskebäcksskolan och matematikutvecklare i område 8.

— Många av mina elever tycker att teknik är roligt, berättar hon.

För uppgiften var inte helt enkel. Eleverna skulle göra en konstruktion som gjorde att ett ägg kunde släppas från femton meters höjd och landa på marken utan att gå sönder.

— Konstruktionen måste landa inom en ruta på fyra gånger fyra meter och all stoppning måste finnas i själva konstruktionen. Dämpning på marken är inte tillåtet. Och eleverna lär sig teknikutvecklingens kriterier - att samarbeta, skissa, rita, konstruera och dokumentera arbetet. Uppgiften täcker in det mesta, förklarar Ulrika Ringsberg.

Det fanns tre deltävlingar, för den tekniskt smartaste lösningen, den bästa designen och den bästa presentationen.

— Den ena gruppen från Fiskebäcksskolan lyckades att få ägget att landa utan att gå sönder. För den andra gruppen sprack ägget i fallet, men de vann för bästa presentationen, berättar Ulrika Ringsberg.

Den andra gruppen hade valt att lägga dokumentationen i ”Gula Gubbens” lilla ryggsäck.

— De vann inte för bästa presentationen, men hade bästa placeringen av den. Den fanns ju alltid till hands, skrattar Ulrika Ringsberg.


Artikeln är en del av serien där grundskoleförvaltningen presenterar aktiviteter och företeelser i stadens skolor utifrån förvaltningens förstärkningsområden:

  • Ökad kvalitet i undervisningen för att öka elevers kunskaper och lärande
  • Tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskaper och lärande
  • Ökad likvärdighet mellan och inom skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar