”Det är viktigt att vi lär oss så många tecken som möjligt”

Publicerad 12 maj 2021

På Torslandskolan 1-9 grundsärskola håller Jenny Nilsson, elevassistent, utbildning i tecken för sina kollegor. - Jag vill inspirera andra till att lära sig mer tecken. När jag kan mer tecken kan jag hjälpa eleverna ännu mer. Tecken är bra för alla. Vi kan prata med varandra genom fönster eller i en bullrig miljö, säger Jenny Nilsson.

Får ett större ordförråd

Ofta kan eleverna som Jenny arbetar med höra, men de kan inte tala.

- En del elever kommunicerar bäst genom tecken. De eleverna behöver många fler tecknande personer runt sig för att få möjlighet att utveckla sitt språk och uttrycka vad de känner och varför de känner så. Man bör se teckenspråk som ett fullständigt språk och inte bara som ett hjälpmedel, berättar Jenny.

Ett verktyg för att börja tala

Forskning visar att barn kan utveckla sitt tal med hjälp av teckenspråk. Jenny förklarar att en del menar att barnen hör vad man säger och att man därför inte behöver använda teckenspråk.

- Jag tycker det är viktigt att fundera över för vems skull man väljer bort ett språk. Det känns förmodligen enklare för oss vuxna att tala och visa bilder än att lära oss ett nytt språk. Men genom att bara peka på bilder kan du sällan få en hel kommunikation, utvecklar Jenny.

Eleven tecknade och talade

Jenny berättar om en situation där kollegorna upplevde att en elev hade stannat upp i utvecklingen med att lära sig nya tecken. Jenny jobbade med eleven i några veckor. En dag sitter flickan och arbetar med sin lärplatta.

- När jag säger att vi ska avrunda arbetet svarar eleven mig genom att teckna en hel mening. Jag hör också ett svagt tal. Jag kunde bekräfta att jag förstod vad hon sa genom att teckna och tala till henne. Jag blev imponerad av att hon kunde så mycket. Ibland kan eleven mer tecken än den vuxna. Ska eleven bli förstådd måste den vuxna kunna dessa tecken, avslutar Jenny.

Så utvecklar du elevernas tecknade språk— fyra tips från Jenny:

  • Försök teckna allt du säger, i den mån du kan.
  • Visa tecknen från olika vinklar.
  • Vid behov, hjälp barnet genom att forma hens händer.
  • Använd inte tecknen som symbol för ett ord, utan som en symbol för ordets betydelse. Det ger en större förståelse för språket. Det är till exempel skillnad på att ställa fram klockan och ställa fram ett glas mjölk.

För mer inspiration

Lyssna och titta på Teckenpodden. Den hittar du på Youtube.