Till sidans huvudinnehåll

Tillgänglighetsredogörelse Göteborgs Stads e-tjänst för bokning och bidrag

Här beskriver vi hur Göteborgs Stads e-tjänst för bokning och bidrag, bokningochbidrag.goteborg.se, uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och de tillgänglighetsbrister som finns i nuläget.

Vad är digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning. Till exempel ska innehållet vara lätt att läsa och förstå. Du ska också kunna ta del av innehållet, och utföra de tjänster som finns, oavsett om du behöver använda något hjälpmedel eller inte.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service

För bokningochbidrag.goteborg.se gäller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Kraven i lagen är baserad på den internationella standarden för webbtillgänglighet,  WCAG 2.1 nivå AA.

Tillgänglighetsredogörelse bokningochbidrag.goteborg.se

Göteborgs Stad är ansvarig för e-tjänsten för bokning och bidrag, bokningochbidrag.goteborg.se. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda e-tjänsten. Här kan du läsa om vilka kända problem som finns och hur du gör för att rapportera brister.

Vi är medvetna om att delar av e-tjänsten inte är helt tillgängliga. Följande brister känner vi till och arbetar löpande för att åtgärda.

Delar av e-tjänsten som inte är tillgänglig

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

  • Vissa sidor, som Sök förening och sidor som används för att söka bidrag, kräver att du som användare scrollar både nedåt och i sidled för att ta del av informationen.  Det gör att det finns risk att den som använder en liten skärm eller den som förstorat innehållet på grund av nedsatt syn, missar information eller funktioner
  • Vid inzoomning av webbplatsen försvinner texter och användare måste scrolla åt sidan för att se allt innehåll.
  • Vissa funktioner går inte att använda i Firefox och Safari.
  • Användare som navigerar utan mus kan inte välja verksamhet vid sökning av lediga tider
  • Användare som navigerar utan mus kan inte ändra ordning på favoriter.
  • Det saknas bildbeskrivningar på bilder under hjälpavsnitten. 
  • Det saknas alternativtexter på bilder på bokningsobjekt.
  • Olika sektioner av webbplatsen är inte uppmärkta som landmärken, vilket försvårar navigeringen med hjälpmedel.
  • Hjälptexter är placerade så att de döljer annat innehåll och användaren kan inte placera muspekaren på hjälptexter.
  • När användaren förstorar texter kapas delar av dem, vilket gör dem svåra att förstå.
  • Formulär ger inte tillräcklig hjälp när användaren skriver fel.
  • Knappar och utfällbara knappar saknar eller har otillräckliga beskrivningar för användare med hjälpmedel.
  • Formulären för Tidsbokning och Ansökan om arbetsstipendium för författare 2024 kan vara svåra att fylla i, därför att etiketter och fält inte är kopplade.
  • Bokningsobjektens kalender är inte tillgänglig för användare med skärmläsare.

Plan för att åtgärda

Arbete med att lösa dessa problem pågår. Majoriteten av problemen kommer att åtgärdas under 2024.

Så har vi testat tillgängligheten

Vi har tagit hjälp av tillgänglighetsexperter som granskat e-tjänsten och hur den lever upp till WCAG 2.1. Utifrån resultatet och de brister som granskningarna visat arbetar vi nu med att åtgärda dessa.

Vi har även gjort viss manuell granskning utifrån webbriktlinjer.se och stickprov med hjälp av ett automatiskt tillgänglighetsverktyg och skärmläsare.

Denna tillgänglighetsredogörelse publicerades 10 oktober 2022 och uppdaterades senast den 21 augusti 2024.

Om du har synpunkter på tillgängligheten

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Lämna dina synpunkter till Göteborgs Stad

Vi strävar hela tiden efter att förbättra e-tjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Lämna dina synpunkter på tillgängligheten

Kontakta tillsynsmyndigheten

Det är Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, som är tillsynsmyndighet. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och anmäla det.

Kontakta idrotts- och föreningsförvaltningen

Har du synpunkter eller frågor om tillgängligheten så kan du kontakta idrotts- och föreningsförvaltningen.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 20 00
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Gamlestadsvägen 317

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[12.011742269777459,57.75619903613045] }, "properties":{ "title":"Idrotts- och föreningsförvaltningen", "content":"Gamlestadsvägen 317" } }]

Postadress

Box 114
401 21 Göteborg

Fax
031-368 20 01

Skriv till oss

Hör gärna av dig om du har frågor eller synpunkter.

Kontakta oss genom att fylla i det här formuläret
${loading}