E-faktura för företagare

Du som är kund till Göteborgs Stad kan välja att ta emot elektroniska fakturor (e-faktura) för att betala de produkter och tjänster du köper av oss. I stället för en pappersfaktura får du en e-faktura. Här kan du läsa om hur det går till.

Svefaktura för företagare, myndigheter och kommuner

Göteborg Stad skickar elektroniska fakturor i formatet svefaktura 1.0 via stadens VAN-operatör** Evry. För att kunna få e-faktura måste ditt företag ha ett fakturahanteringssystem kopplat till en VAN-operatör, till exempel Itella, Visma Proceedo, Pagero eller InExchange.

Anmäl att du vill ta emot svefaktura från oss

Skriv de här uppgifterna i ett mejl till oss:

  • "Anmälan svefaktura" i mejlets ämnesrad
  • Företagsnamn
  • Organisationsnummer
  • Er VAN-operatör
  • Elektronisk adress; GLN-kod*, organisationsnummer, annat
  • Era krav gällande kundreferens

E-post: support.intraservice@intraservice.goteborg.se

Du kan även mejla dina frågor till ovanstående adress.

Om du ska ändra uppgifter

Gör du ändringar i ditt system eller av mottagaruppgifter med mera, ska du meddela Intraservice detta för att fakturorna ska kunna levereras. Använd länken ovan.

Läs mer om hur det fungerar

*) GLN står för Global Location Number och är en unik internationell identifierare för ett företag eller en avdelning på ett företag. Denna uppgift används för att veta exakt vart din e-faktura ska levereras.

**) VAN betyder ”Value Added Network” eller ”Värdeadderande Nätverk”.