Kalendarium för Göteborgs Stad

Hammarkullen konsthall: Holy Clicking - Tina Umer & Eva-Teréz Gölin

Aktiviteten har redan inträffat

Datum för aktiviteten har passerats och aktiviteten gäller därför inte längre.

Datum, tid och beskrivning

  • Datum Torsdag 29 september
  • Tid 05:00–23:30
  • Kostnad Gratis

31/8–30/10.
Plats: Hammarkullen konsthall.
Vernissage 31/8 kl. 17.

En utställning om hur reklam och konsumtion påverkar oss. I utställningen Holy Clicking visas arbeten av två konstnärer: Tina Umer och Eva-Teréz Gölin. 

I vårt samhälle möts vi dagligen av reklambudskap som formar våra beteenden och vår uppfattning om oss själva. Företag lockar med dygnetruntöppna nätbutiker. Via film och TV sprids trender om hur vi genom konsumtion kan uppnå en eftertraktad livsstil. Att köpa nya prylar har aldrig varit enklare. Varje dag produceras en obegriplig mängd produkter, ofta av plast med kort livslängd.

Umer granskar onlineshopping och clickbaitannonser. Hon har samlat produktbilder från e-handelsjätten Wish. Väverskor i Marocko fick sedan välja bild och avbilda den i form av mattor vävda i traditionella material.

Gölin har undersökt den globala trenden med kaffe-to-go och vandrat runt på gator i olika städer, via Google Street View, där hon hittat och porträtterat människor, alla bärande to-go-muggar.

Tina Umer är född och uppväxt i Koper i Slovenien och är utbildad vid Academy of Fine  Arts and Design i Ljubljana, Slovenien och Akademin Valand i Göteborg.  

Eva-Teréz Gölin är född och uppväxt i Länsmansgården, Göteborg och är utbildad vid No­via University of Applied Sciences i Finland, Kungl. Konsthögskolan i Stockholm och Akademin Valand i Göteborg.

Plats och kontaktuppgifter

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[12.050885913351987,57.79589188284789] }, "properties":{ "title": "Hammarkullen konsthall: Holy Clicking - Tina Umer & Eva-Teréz Gölin", "content": "Aktiviteter för Kulturhuset Blå Stället" } }]

Tipsa en vän

Dela aktiviteten

Kategorier, målgrupp och nyckelord

  • Kategorier Konst/Utställning
  • Nyckelord hammarkullen konsthall reklam konsumtion
${loading}