Träna balans!

Publicerad 19 juli 2021

Nyhetsbrev v. 29; Några tipsar gällande Värmeböljan. En kluring för att träna hjärnan och en övning för att träna balansen. Även mer information om utomhusaktiviteter på våra träffpunkter så som sommarkafé, gympa och promenad, hittar ni i veckans nyhetsbrev. Välkomna att anmäla er!

Hej,

Vilken sommar vi har, strålande sol varje dag! Värmeböljan är säkerligen välkomnad av många göteborgare, men det är viktigt att ta hand om sig i värmen. Svalka dig i skuggan och drick mycket vatten. Frukt och grönsaker är också bra livsmedel för att få i sig vätska. Sommarprogrammet finns att hämta på våra Träffpunkter. Alla våra aktiviteter är utomhus. Ring för mer information på telefonnummer: 031- 365 78 26.

▪ Håll avstånd.
▪ Undvik trängsel.
▪ Minska dina kontakter.


Du gör skillnad! 

Juli månads hälsoråd 
Kom ihåg att dricka vatten – även om du inte är törstig. Med stigande ålder blir förmågan att känna törst sämre. Försök att dricka tillräckligt, cirka 1,5 – 2 liter om dagen, även om du inte är törstig. Förutom att vätskebrist kan få dig att må allmänt dåligt kan det också ge yrsel, och därmed öka risken för att ramla. Om du rör mycket på dig eller om det är varmt behöver du dricka ännu mer.  


  Källa: Livsmedelsverket 


TANDBORST-TRÄNING

  • Träna balansen

INSTRUKTIONER: Allt du behöver är en tandborste och din kropp. Övningen övar upp balansen och bidrar till bättre hållning.

Stå höftbrett med mjuka lätt böjda ben. När du lyfter tandborsten mot dina tänder, lyfter du ena knät så högt det känns behagligt. Stå still och balansera samtidigt som du borstar tänderna. Rak i ryggen! Då du borstar underkäken lyfter du ena benet och växlar sedan till andra benet när du borstar överkäken. Om du känner dig vinglig finns handfatet att ta tag i.

Om du har svårt att lyfta ett knä kan du göra en annan övning. Stå på en linje. Sätt ena foten rakt framför den andra så att tårna på din bakre fot kommer precis bakom och intill hälen på din främre fot. Slappna av. Mjuka, lätt böjda knän och rak rygg. Nu ska du borsta tänderna. Växla fötternas läge då du växlar från underkäken till överkäken. Den bakre foten sätter du framför den andra foten. På en linje. Känns det för lätt så kan du testa att blunda försiktigt med handen nära handfatet.

Veckans kluring

   





Nio kvadrater har numrerats 1-9.

Tecknen för addition, subtraktion, multiplikation och division har lagts in mellan dem.

Arrangera om siffrorna så att matematiken stämmer

Tips: Fundera över rutor där det inte finns speciellt många möjligheter.

 

 Coronaknåp

Nu är det dags igen för Coronaknåp och hoppas att du är redo för att ta sig tid att skapa. Temat är: VÄNTAN/ DRÖMMAR/ SAKNAD/ HOPP

Vill du vara med och ställa ut dina alster? Bidragen kan vara skapande i olika material och hantverkstekniker.

Frågor eller funderingar? Vill du ha ditt konstverk tillbaka?

Telefon: 031-365 78 71 eller 031-365 78 97

E-post: senior@aldrevardomsorg.goteborg.se

Lämna ditt bidrag senast den 24/8

på Mötesplats-Kulturhus, Karl Gustavsgatan 65.

Tisdagar kl. 11.00 - 15.00

Fikar och Sommarquiz 

Från 5 juli – 27 augusti 

Kl.11:00-12:00 och Kl.14:00-15:00 

Låt dina hjärnceller jobba under bar himmel! Vi quizzar, fikar och snackar om allt mellan himmel och jord. Vi bjuder på kaffe, vill du ha något till kaffet får du gärna ta med det själv. 

Begränsat antal platser - föranmälan krävs - ring 031-365 78 26 

Måndagar   Träffpunkt Guldheden

Tisdagar      Mötesplats - Kulturhus

Onsdagar    Verket

Torsdagar   Träffpunkt Framnäs

 

Fysisk aktivitet på Verket utomhus

Fredagar från 5 juli – 27 augusti

Sommargympa kl.11.00 och kl.13.00. 16/7,23/7,30/7 och 6/8    

Qigong kl.13.00. 9/7, 13/8, 20/8 och 27/8

Begränsat antal platser - föranmälan krävs - ring 031-365 78 26

 

Walk & Talk med Jenny

Från 5 juli – 19 augusti. Måndagar och torsdagar mellan kl. 14:30 – 17:00.

Vill du ta en promenad och prata om allt mellan himmel och jord?

Valfri mötesplats - föranmälan krävs - ring 031- 365 78 26

Poängpromenad - Rätt rad och veckans vinnare

Härligt kämpat som vanligt! Vinnare denna vecka blev Anna-Bella Johansson och Ulla-Britt Jacobsson. Grattis! Välkommen förbi Karl Gustavsgatan 65 eller Lilla Stampgatan 1a för att hämta ett litet pris, på följande tider: Måndag och fredag kl 9-12, samt onsdag kl 13-15.

Den rätta raden för v 28 lyder: X. 1. 2. 1. X. 2. 2. X. 1. X

Utslagsfråga: Järntorget-båten – Nere vid älven i närheten av Järntorget 

Denna vecka är temat Asien. Bara ut och knata, men så klart med gott avstånd till varandra om ni är flera. Tänk på att bara gå promenad i ert närområde så att ni undviker att åka kollektivt.

Ta hand om er riktigt ordentligt så hörs vi snart igen!

Med vänliga hälsningar

Hälsofrämjande- & förebyggande, stadsområde Centrum
Äldre- samt vård och omsorgsförvaltningen

 

Telefon: 031 - 365 78 26
E-post: senior@aldrevardomsorg.goteborg.se

www.goteborg.se/senioricentrum

www.goteborg.se/motesplatscentrum

www.goteborg.se/traffpunktframnas

www.goteborg.se/traffpunktguldheden

www.goteborg.se/verket

 

Poängpromenad när du själv har tid och lust!

Poängpromenaden kör på som vanligt, det är bara ut och traska!

Utmana dig med knepiga frågor och få frisk luft och motion på köpet! Det finns tre rundor att välja på - Längs åarna i Stampenområdet, Guldhedsturen och Mossen. Samma frågor och samma tävling på bägge.

 

Från och med måndag kl:13.00 är den nya poängpromenaden på plats och sitter kvar veckan ut. Svar mejlar du som vanligt till senior@aldrevardomsorg.goteborg.se eller skriver upp på ett papper och lämnar i dörrbrevlådan på antingen Verket, Lilla Stampgatan 1a, Träffpunkt Guldheden, Doktor Weltzins Gata 1 eller Mötesplats-Kulturhus, Karl Gustavsgatan 65.

Varje måndag ersätts frågorna med nya. Promenera själv eller med någon du känner, tänk bara på att hålla lite avstånd mellan er om ni är flera. Om någon fråga skulle saknas, meddela oss gärna via mejl eller telefon så sätter vi upp ett nytt exemplar snarast möjligt.

Kartor och väganvisningar:

Längs åarna

Med start i höjd med Valhallabadet, följ Mölndalsån ned till Ågrändsbron, fortsätt över bron och under Ullevigatan och vidare längs Fattighusån, med mål där Stampens kyrkogård slutar.

 

En bild som visar text, karta

Automatiskt genererad beskrivning

 Guldhedsturen

Med start och mål på Doktor Fries Torg på utsidan av Nordic Wellness, promenera i parken som finns mellan Doktor Heymans Gata och Doktor Saléns Gata.

 

 

En bild som visar text, karta

Automatiskt genererad beskrivning

Mossen

Starten går från Fysiken på Gibraltargatan och tar oss genom det natursköna Mossen-området runt Mossens idrottsplats för att nå målet som ligger nära Pilbågsgatans hållplats.