Avslappning genom rörelse!

Publicerad 21 juni 2021

Nyhetsbrev v. 25: Juni månads hälsoråd. En övning som skapar lugn med hjälp av rörelse. Corona knåp och lite mera, hittar ni det på vårt nyhetsbrev.

Hej,

Dans runt stången och sju sorters blommor under kudden, middag på stan eller kanske båda delarna? På grund av rådande omständigheter har de större publika midsommarfirandena ställts in, men det finns flera andra sätt att fira midsommar på. Bland annat restaurangpaket till digitalt firande.

▪ Håll avstånd.

▪ Undvik trängsel.
▪ Minska dina kontakter.

Du gör skillnad! ❤

Juni månads hälsoråd 

Förra månaden handlade rådet om hur du kan tänka kring kosten om du har nedsatt aptit. Juni månads hälsoråd vänder sig istället till dig som har fortsatt god aptit. Då är rekommendationen att fortsätta utgå ifrån Livsmedelsverkets vanliga kostråd. Här är en bild som illustrerar de råden.  

  

Källa: Livsmedelsverket  


AVSLAPPNING GENOM RÖRELSE

Känn naturen

Det är en övning som skapar lugn med hjälp av rörelse. Du kan välja en plats där du kan stå ostört, men ändå höra instruktionerna. Anpassa texten till de aktuella förhållandena.

  • Stå stadigt och bekvämt med fötterna lätt isär och sträck upp armarna mot himlen.
  •  Sträck på dig och försök att bli så lång som möjligt.
  •  Sänk sedan armarna och låt dem hänga avslappnat längs med sidorna.
  • Sträck armarna rakt ut till sidorna. Sänk axlarna.
  •  Gör små cirkelrörelser med armarna. Först framåt och sedan bakåt.
  • Sänk armarna och låt dem hänga avslappnat längs med sidorna.
  •  Blunda och känn solen som värmer/vinden som blåser/regnet som droppar. (Anpassa enligt förhållandena just då.) För händerna bakåt och ta tag i dem bakom ryggen.
  •  Sträck armarna snett nedåt, först till ena sidan och sedan till den andra. Känn hur skönt det drar längs armarna. Låt armarna hänga avslappnat längs med sidorna.
  • Dra upp axlarna mot öronen, håll dem där några sekunder och släpp ned axlarna igen. Upprepa. Luta försiktigt huvudet åt sidan. För örat mot axeln. Blunda och känn efter var i nacken det tänjer. Andas lugnt. Luta sedan huvudet sakta åt andra hållet. Blunda och känn efter om det känns annorlunda på den sidan.
  • Böj sakta huvudet framåt. Avsluta med att sakta lyfta upp huvudet.
  •  Ge dig själv en kram. Ta tag med armarna runt din kropp. Sänk ner axlarna.
  •  Krama dig själv och känn efter hur det känns i din kropp just nu.

Källa: Chilla ute- Inspiration för utevistelse. Folkhälsan

Coronaknåp

Nu är det dags igen för Coronaknåp och hoppas att du är redo för att ta sig tid att skapa. Temat är: VÄNTAN/ DRÖMMAR/ SAKNAD/ HOPP

Vill du vara med och ställa ut dina alster? Bidragen kan vara skapande i olika material och hantverkstekniker.

Frågor eller funderingar? Vill du ha ditt konstverk tillbaka?

Telefon: 031-365 78 71 eller 031-365 78 97

E-post: senior@aldrevardomsorg.goteborg.se

Lämna ditt bidrag senast den 24/8

på Mötesplats-Kulturhus, Karl Gustavsgatan 65.

Tisdagar kl. 11.00 - 15.00

Digitala samtal med Sjöfartsmuseet Akvariet

Samtalen äger rum tisdagar kl 14.00 på Microsoft Teams. Hör av dig till Carina Södergren för mer information och anmälan, på 031-365 76 90.

 

I morgon, tisdag 22 juni, har vi ett föredrag. Hamnen i Göteborg har en lång historia. Många människor har varit en del av den. Till Göteborg kom ostindiefararnas kryddor och senare de populära bananbåtarna och dagens containerfartyg.

Vi gör en tidsresa och dyker ner i hamnarbetarnas och sjöfartens historia med hjälp av Sjöfartsmuseets bilder.

Digital Qigong

Onsdagar kl. 11-11.30
Varje onsdag erbjuder vi digital qigong för dig som vill träna tillsammans med andra. Qigonggruppen träffas digitalt genom Teams och leds av utbildad ledare. Qigong är ungefär 30 minuter där vi kombinerar långsamma och mjuka rörelser med koncentration och andning. Inga förkunskaper krävs. Vill du vara med? Skicka ett mejl till: amela.sako@aldrevardomsorg.goteborg.se så får du inbjudan.

 

Det är bra om du laddar ned appen Microsoft Teams till din smarttelefon, surfplatta eller dator som du vill använda vid Qigong. Vid frågor och funderingar, kanske hjälp att komma i gång med app, ring till Amela på 031-365 78 71.

Digital gympa med Susanne

Torsdagar klockan 11 - 11.30 kör vi balans, puls och styrka till härlig musik. inga förkunskaper krävs. Vill du delta? Mejla till susanne.olausson@aldrevardomsorg.goteborg.se så får du en inbjudan via e-post. Behöver du hjälp med att ladda ner teams eller få det att fungera på bästa sätt, ring gruppledare Susanne på telefonnummer 031- 731 50 74 så guidar hon dig.

Svaret på förra veckans kluring

Men vad sjutton är detta, ni är ju löjligt smarta ni seniorer i Centrum! Det är så många som svarat rätt på vår förra vecka kluring.

Här är svaret: 

Det finns elva ställen. De finns mellan 1 och 2, mellan 2 och 3 etc., hela vägen runt till och med mellan 10 och 11, dvs 10 st. och med kl. 12 blir det 11 totalt. Det finns inget läge mellan 11 och 12 och mellan 12 och 1.

Elva ställen, fördelade runt tavlan som är uppdelat i 60 minuter, betyder 60/11 minuter mellan ett ställe och nästa. Dvs 5 och 5/11 minuter. Första tidpunkten efter kl. 12 blir därför 5 och 5/11 minuter över 1. Nästa blir 10 och 10/11 minuter över 2 och så vidare.

Poängpromenad - Rätt rad och veckans vinnare

Härligt kämpat som vanligt! Vinnare denna vecka blev Anna Bella Johansson Grattis! Välkommen förbi Karl Gustavsgatan 65 eller Lilla Stampgatan 1a för att hämta ett litet pris, på följande tider: Måndag och fredag kl 9-12, samt onsdag kl 13-15.

 

Den rätta raden för v23 lyder: X. 1. X. X. 1. X. 1. X. X. 2

Utslagsfråga: 48 % av containerhanteringen i Sveriges hamnar sker i Göteborgs hamn.

 

Denna vecka är temat Gott och Blandat. Bara ut och knata, men så klart med gott avstånd till varandra om ni är flera. Tänk på att bara gå promenad i ert närområde så att ni undviker att åka kollektivt.

Ta hand om er riktigt ordentligt så hörs vi snart igen!

 

Med vänliga hälsningar

Hälsofrämjande- & förebyggande, stadsområde Centrum
Äldre- samt vård och omsorgsförvaltningen

 

Telefon: 031 - 365 78 26
E-post: senior@aldrevardomsorg.goteborg.se

www.goteborg.se/senioricentrum

www.goteborg.se/motesplatscentrum

www.goteborg.se/traffpunktframnas

www.goteborg.se/traffpunktguldheden

www.goteborg.se/verket

Poängpromenad när du själv har tid och lust!

Poängpromenaden kör på som vanligt, det är bara ut och traska!

Utmana dig med knepiga frågor och få frisk luft och motion på köpet! Det finns tre rundor att välja på - Längs åarna i Stampenområdet, Guldhedsturen och Mossen. Samma frågor och samma tävling på bägge.

 

Från och med måndag kl:13.00 är den nya poängpromenaden på plats och sitter kvar veckan ut. Svar mejlar du som vanligt till senior@aldrevardomsorg.goteborg.se eller skriver upp på ett papper och lämnar i dörrbrevlådan på antingen Verket, Lilla Stampgatan 1a, Träffpunkt Guldheden, Doktor Weltzins Gata 1 eller Mötesplats-Kulturhus, Karl Gustavsgatan 65.

 

Varje måndag ersätts frågorna med nya. Promenera själv eller med någon du känner, tänk bara på att hålla lite avstånd mellan er om ni är flera. Om någon fråga skulle saknas, meddela oss gärna via mejl eller telefon så sätter vi upp ett nytt exemplar snarast möjligt.


Kartor och väganvisningar:

Längs åarna

Med start i höjd med Valhallabadet, följ Mölndalsån ned till Ågrändsbron, fortsätt över bron och under Ullevigatan och vidare längs Fattighusån, med mål där Stampens kyrkogård slutar.

 

En bild som visar text, karta

Automatiskt genererad beskrivning

 

Guldhedsturen

Med start och mål på Doktor Fries Torg på utsidan av Nordic Wellness, promenera i parken som finns mellan Doktor Heymans Gata och Doktor Saléns Gata.

 

 

En bild som visar text, karta

Automatiskt genererad beskrivning

Mossen

Starten går från Fysiken på Gibraltargatan och tar oss genom det natursköna Mossen-området runt Mossens idrottsplats för att nå målet som ligger nära Pilbågsgatans hållplats.