Tips på sommaraktiviteter!

Publicerad 28 juni 2021

Nyhetsbrev v. 26. Juli månads hälsoråd. Tips på sommaraktiviteter. En övning som hjälper er med avslappning. Och lite smått och gott hittar ni på vårt nyhetsbrev för denna vecka

Hej,

Träffpunkter och mötesplatser för seniorer öppnar upp under trygga former 

Vad betyder öppna upp under trygga former? För träffpunkter och mötesplatser inom Göteborgs Stad som vänder sig till personer över 65 år betyder det att vi nu kommer att erbjuda aktiviteter för grupper på max åtta personer samt att det sker utomhus. 

▪ Håll avstånd.

▪ Undvik trängsel.
▪ Minska dina kontakter.

Du gör skillnad! 

 

Juli månads hälsoråd 

Kom ihåg att dricka vatten – även om du inte är törstig. med stigande ålder blir förmågan att känna törst sämre. Försök att drick tillräckligt, cirka 1,5 – 2 liter om dagen, även om du inte är törstig. Förutom att vätskebrist kan få dig att må allmänt dåligt kan det också ge yrsel, och därmed öka risken för att ramla. Om du rör mycket på dig eller om det är varmt behöver du dricka ännu mer.  

Källa: Livsmedelsverket 

AVSLAPPNING

KROPPSSCANNING

Andas in avslappning

INSTRUKTIONER: Övningen förbättrar syresättningen i kroppen och gör dig avslappnad. Du få välja din egen plats där du kan stå ostört, men ändå höra instruktionerna. Du kan också ställa dig i en ring där alla står med ryggen vänd mot mitten, ledaren kan då stå i mitten av ringen.

Stå med fötterna axelbrett isär. Blunda och andas lugnt. Känn hur magen rör sig när du andas. För dina tankar till vänster ben och andas in avslappning i hela benet ... Tänk sedan på höger ben och andas in avslappning i det.

Fortsätt sedan att med tanken vandra genom din kropp. Stanna till en stund vid varje del av kroppen. Andas in avslappning i höften ... ryggen ... magen ... bröstkorgen ...

Fokusera nu på bägge händerna. Andas in och ut luft genom dina händer. Fortsätt att andas in avslappning i armarna ... halsen ... och vidare till ansiktet ...

Nu är hela kroppen avslappnad. Stå gärna kvar i avslappningen en stund. Du känner att en skön och varm känsla sprider sig i hela din kropp.

Rör nu sakta på händer och fötter. För armarna upp över huvudet och sträck på dig ordentligt. Gäspa om du känner för det. För sedan ner armarna och låt dem hänga avslappnat vid sidan av kroppen. Öppna ögonen och njut av känslan som avslappningen gett dig.

Tips på sommaraktiviteter

  • Hälsolots

Hälsolots i Majorna Linne har sammanställt lite sommartips på olika aktiviteter. Klick på länken nedan för att komma in på deras hemsida. 

Hälsolots (Halsolots.se)

  • Bada i saltvatten

Sommaren i Jubileumsparken i Göteborg erbjuder många olika aktiviteter. Segla, simträna, paddla kanot, koppla av i färgglada kuber eller bada. “Vi har bytt ut sötvatten mot saltvatten i år, så det blir som ett havsbad, säger Ia Kjellsdotter, verksamhetsledare i föreningen Passalen.

Det stora badet öppnar vecka 28 och kommer att vara öppet i fyra veckor. Öppettiderna är samma som när badet öppnade 2015. Man får bada i en timma. Till skillnad från förra året krävs det förbokning. Nytt för i år är också att det är saltvatten i badet i stället för sötvatten.

Detta gör att det kan kännas lite kallare i vattnet. Det är ett test inför det stora badet som öppnar 2023. Vattnet hämtas från en saltvattenkil som sträcker sig från havet in i frihamnen, där vi plockar upp vattnet på åtta meters djup

Här bokar du plats på aktiviteter eller bad

Jubileumsparken

Coronaknåp

Nu är det dags igen för Coronaknåp och hoppas att du är redo för att ta sig tid att skapa. Temat är: VÄNTAN/ DRÖMMAR/ SAKNAD/ HOPP

Vill du vara med och ställa ut dina alster? Bidragen kan vara skapande i olika material och hantverkstekniker.

Frågor eller funderingar? Vill du ha ditt konstverk tillbaka?

Telefon: 031-365 78 71 eller 031-365 78 97

E-post: senior@aldrevardomsorg.goteborg.se

Lämna ditt bidrag senast den 24/8

på Mötesplats-Kulturhus, Karl Gustavsgatan 65.

Tisdagar kl. 11.00 - 15.00

Digital Qigong

Onsdagar kl. 11-11.30
Varje onsdag erbjuder vi digital qigong för dig som vill träna tillsammans med andra. Qigonggruppen träffas digitalt genom Teams och leds av utbildad ledare. Qigong är ungefär 30 minuter där vi kombinerar långsamma och mjuka rörelser med koncentration och andning. Inga förkunskaper krävs. Vill du vara med? Skicka ett mejl till: amela.sako@aldrevardomsorg.goteborg.se så får du inbjudan.

Det är bra om du laddar ned appen Microsoft Teams till din smarttelefon, surfplatta eller dator som du vill använda vid Qigong. Vid frågor och funderingar, kanske hjälp att komma i gång med app, ring till Amela på 031-365 78 71.

Digital gympa med Susanne

Torsdagar klockan 11 - 11.30 kör vi balans, puls och styrka till härlig musik. inga förkunskaper krävs. Vill du delta? Mejla till susanne.olausson@aldrevardomsorg.goteborg.se så får du en inbjudan via e-post. Behöver du hjälp med att ladda ner teams eller få det att fungera på bästa sätt, ring gruppledare Susanne på telefonnummer 031- 731 50 74 så guidar hon dig.

Poängpromenad - Rätt rad och veckans vinnare

Härligt kämpat som vanligt! Vinnare denna vecka blev  Doris Andersson Grattis! Välkommen förbi Karl Gustavsgatan 65 eller Lilla Stampgatan 1a för att hämta ett litet pris, på följande tider: Måndag och fredag kl 9-12, samt onsdag kl 13-15.

Den rätta raden för v25 lyder: 1. X. X. X. 1. 1. 2. X. X. 2

Utslagsfråga: IFK NORRKÖPING

Denna vecka är temat Öar i Sverige. Bara ut och knata, men så klart med gott avstånd till varandra om ni är flera. Tänk på att bara gå promenad i ert närområde så att ni undviker att åka kollektivt.

Ta hand om er riktigt ordentligt så hörs vi snart igen!

Med vänliga hälsningar

Hälsofrämjande- & förebyggande, stadsområde Centrum
Äldre- samt vård och omsorgsförvaltningen

Telefon: 031 - 365 78 26

E-post: senior@aldrevardomsorg.goteborg.se

www.goteborg.se/senioricentrum

www.goteborg.se/motesplatscentrum

www.goteborg.se/traffpunktframnas

www.goteborg.se/traffpunktguldheden

www.goteborg.se/verket

Poängpromenad när du själv har tid och lust!

Poängpromenaden kör på som vanligt, det är bara ut och traska!

Utmana dig med knepiga frågor och få frisk luft och motion på köpet! Det finns tre rundor att välja på - Längs åarna i Stampenområdet, Guldhedsturen och Mossen. Samma frågor och samma tävling på bägge.

Från och med måndag kl:13.00 är den nya poängpromenaden på plats och sitter kvar veckan ut. Svar mejlar du som vanligt till senior@aldrevardomsorg.goteborg.se eller skriver upp på ett papper och lämnar i dörrbrevlådan på antingen Verket, Lilla Stampgatan 1a, Träffpunkt Guldheden, Doktor Weltzins Gata 1 eller Mötesplats-Kulturhus, Karl Gustavsgatan 65.

Varje måndag ersätts frågorna med nya. Promenera själv eller med någon du känner, tänk bara på att hålla lite avstånd mellan er om ni är flera. Om någon fråga skulle saknas, meddela oss gärna via mejl eller telefon så sätter vi upp ett nytt exemplar snarast möjligt.

Kartor och väganvisningar:

Längs åarna

Med start i höjd med Valhallabadet, följ Mölndalsån ned till Ågrändsbron, fortsätt över bron och under Ullevigatan och vidare längs Fattighusån, med mål där Stampens kyrkogård slutar.

En bild som visar text, karta

Automatiskt genererad beskrivning

Guldhedsturen

Med start och mål på Doktor Fries Torg på utsidan av Nordic Wellness, promenera i parken som finns mellan Doktor Heymans Gata och Doktor Saléns Gata.

 

En bild som visar text, karta

Automatiskt genererad beskrivning

Mossen

Starten går från Fysiken på Gibraltargatan och tar oss genom det natursköna Mossen-området runt Mossens idrottsplats för att nå målet som ligger nära Pilbågsgatans hållplats.