Beställ ditt Covidbevis!

Publicerad 5 juli 2021

Nyhetsbrev v. 27! Sommarprogrammet är klart att hämtas från en av våra Träffpunkter. Hur kan man beställa sitt Covidbevis? Och ni som vill ta en promenad med Jenny är välkomna och höra av er till oss på det telefonnummer som står i Nyhetsbrevet.

Hej,

 Sommarprogrammet är klart och finns att hämta på våra Träffpunkter. Det känns fint att vi får öppna upp i en liten skala. Alla våra aktiviteter utomhus. Ta chansen i sommar och anmäl dig till våra aktiviteter. Ring för mer information på telefonnummer: 031- 365 78 26

 ▪ Håll avstånd.

▪ Undvik trängsel.
▪ Minska dina kontakter.


Du gör skillnad! 

Juli månads hälsoråd

 
Kom ihåg att dricka vatten – även om du inte är törstig. med stigande ålder blir förmågan att känna törst sämre. Försök att drick tillräckligt, cirka 1,5 – 2 liter om dagen, även om du inte är törstig. Förutom att vätskebrist kan få dig att må allmänt dåligt kan det också ge yrsel, och därmed öka risken för att ramla. Om du rör mycket                                                             på dig eller om det är varmt behöver du dricka ännu mer.  


  Källa: Livsmedelsverket 

SINNESUPPLEVELSE

  • Flyga

INSTRUKTIONER: Övningen kan göras på två sätt. Variant A är en trygg övning med fokus på lugn och ro. Övningen ger en stund av egen tid och fokuserar på medveten närvaro. I variant B får deltagarna möjlighet att utmana sig själva. Övningen tränar tillit och samarbete och ger deltagaren en upplevelse av att sväva. Vid behov kan ett varmt liggunderlag användas i övningarna.

Variant A

Övningen ska göras liggande på marken med blicken riktad mot himlen. Text att läsa: Lägg dig på rygg på en torr skön plats i naturen. Låt armarna ligga rakt ut från kroppen. Andas med långa djupa andetag. Fokusera nu på din kropp. Känn hur låren, ryggen och huvudet vilar avslappnat mot marken. Känn naturen omkring dig. Rikta blicken upp mot himlen. Andas så att du känner dig lättare för varje andetag. I din fantasi får du nu föreställa dig att du lyfter från marken och svävar uppe i skyn. Titta på himlen och njut av dess oändlighet. Ligg stilla 3–5 minuter Nu är övningen slut och du får i din fantasi landa på marken igen. Bli medveten om din omgivning innan du sakta sätter dig upp.

Variant B

I övningen behövs minst 8–10 personer. Det är viktigt att alla tar övningen på allvar och följer instruktionerna för att det ska vara säkert. En frivillig lägger sig på en jämn plats på marken. Gruppen väljer en deltagare som ställer sig vid den frivilligas huvud. De övriga i gruppen ställer sig på båda sidorna om den frivilliga. Alla böjer sig samtidigt ner och lyfter upp den frivilliga med raka armar så högt det går. Den frivillige fäller ut sina armar och njuter av känslan av att flyga. Blicken är riktad mot himlen och andningen är lugn. Då den som flyger vill bli nedsänkt igen korsar hen armarna över bröstet. Deltagarna sänker sakta ner den frivillige till marken igen. Byt därefter roller i gruppen.


         Ska du resa i Europa i sommar?

Från 1 juli kan du via e-tjänsten Covidbevis.se få ett bevis på vaccination. Detta bevis behöver du ha innan du reser till ett annat land inom Europa.

Från mitten av juli går det också att få bevis om tillfrisknande. Kom ihåg att det är landet du reser till som avgör vilka regler som gäller där. Det är ditt ansvar att kontrollera om du uppfyller kraven för att få resa in. All information och hur du gör finns på covidbevis.se

Coronaknåp

Nu är det dags igen för Coronaknåp och hoppas att du är redo för att ta sig tid att skapa. Temat är: VÄNTAN/ DRÖMMAR/ SAKNAD/ HOPP

Vill du vara med och ställa ut dina alster? Bidragen kan vara skapande i olika material och hantverkstekniker.

Frågor eller funderingar? Vill du ha ditt konstverk tillbaka?

Telefon: 031-365 78 71 eller 031-365 78 97

E-post: senior@aldrevardomsorg.goteborg.se

Lämna ditt bidrag senast den 24/8

på Mötesplats-Kulturhus, Karl Gustavsgatan 65.

Tisdagar kl. 11.00 - 15.00

 Digital Qigong

Onsdagar kl. 11-11.30
Varje onsdag erbjuder vi digital qigong för dig som vill träna tillsammans med andra. Qigonggruppen träffas digitalt genom Teams och leds av utbildad ledare. Qigong är ungefär 30 minuter där vi kombinerar långsamma och mjuka rörelser med koncentration och andning. Inga förkunskaper krävs. Vill du vara med? Skicka ett mejl till: amela.sako@aldrevardomsorg.goteborg.se så får du inbjudan.

 

Det är bra om du laddar ned appen Microsoft Teams till din smarttelefon, surfplatta eller dator som du vill använda vid Qigong. Vid frågor och funderingar, kanske hjälp att komma i gång med app, ring till Amela på 031-365 78 71.

Digital gympa med Susanne

Torsdagar klockan 11 - 11.30 kör vi balans, puls och styrka till härlig musik. inga förkunskaper krävs. Vill du delta? Mejla till susanne.olausson@aldrevardomsorg.goteborg.se så får du en inbjudan via e-post. Behöver du hjälp med att ladda ner teams eller få det att fungera på bästa sätt, ring gruppledare Susanne på telefonnummer 031- 731 50 74 så guidar hon dig.

Walk & Talk med Jenny

Vill du ta en promenad och prata om allt mellan himmel och jord?

Från 5 juli – 9 augusti. Måndagar och torsdagar mellan kl. 14:30 – 17:00. Kan ni anmäla er genom att ringa Jenny på telefonnummer: 031- 365 78 26

Poängpromenad - Rätt rad och veckans vinnare

Härligt kämpat som vanligt! Vinnare denna vecka blev Gunhild Lindhagen Grattis! Välkommen förbi Karl Gustavsgatan 65 eller Lilla Stampgatan 1a för att hämta ett litet pris, på följande tider: Måndag och fredag kl 9-12, samt onsdag kl 13-15.

Den rätta raden för v26 lyder: 2. X. 2. X. X. X. 2. X. X. 2

Utslagsfråga: Kurrekurrduttön

Denna vecka är temat Årstider. Bara ut och knata, men så klart med gott avstånd till varandra om ni är flera. Tänk på att bara gå promenad i ert närområde så att ni undviker att åka kollektivt.

Ta hand om er riktigt ordentligt så hörs vi snart igen!

Med vänliga hälsningar

Hälsofrämjande- & förebyggande, stadsområde Centrum
Äldre- samt vård och omsorgsförvaltningen

Telefon: 031 - 365 78 26

E-post: senior@aldrevardomsorg.goteborg.se

www.goteborg.se/senioricentrum

www.goteborg.se/motesplatscentrum

www.goteborg.se/traffpunktframnas

www.goteborg.se/traffpunktguldheden

www.goteborg.se/verket

Poängpromenad när du själv har tid och lust!

Poängpromenaden kör på som vanligt, det är bara ut och traska!

Utmana dig med knepiga frågor och få frisk luft och motion på köpet! Det finns tre rundor att välja på - Längs åarna i Stampenområdet, Guldhedsturen och Mossen. Samma frågor och samma tävling på bägge.

Från och med måndag kl:13.00 är den nya poängpromenaden på plats och sitter kvar veckan ut. Svar mejlar du som vanligt till senior@aldrevardomsorg.goteborg.se eller skriver upp på ett papper och lämnar i dörrbrevlådan på antingen Verket, Lilla Stampgatan 1a, Träffpunkt Guldheden, Doktor Weltzins Gata 1 eller Mötesplats-Kulturhus, Karl Gustavsgatan 65.

Varje måndag ersätts frågorna med nya. Promenera själv eller med någon du känner, tänk bara på att hålla lite avstånd mellan er om ni är flera. Om någon fråga skulle saknas, meddela oss gärna via mejl eller telefon så sätter vi upp ett nytt exemplar snarast möjligt.

Kartor och väganvisningar:

Längs åarna

Med start i höjd med Valhallabadet, följ Mölndalsån ned till Ågrändsbron, fortsätt över bron och under Ullevigatan och vidare längs Fattighusån, med mål där Stampens kyrkogård slutar.

En bild som visar text, karta

Automatiskt genererad beskrivning

 Guldhedsturen

Med start och mål på Doktor Fries Torg på utsidan av Nordic Wellness, promenera i parken som finns mellan Doktor Heymans Gata och Doktor Saléns Gata.

 

En bild som visar text, karta

Automatiskt genererad beskrivning

Mossen

Starten går från Fysiken på Gibraltargatan och tar oss genom det natursköna Mossen-området runt Mossens idrottsplats för att nå målet som ligger nära Pilbågsgatans hållplats.