Foto till vänster: Sofia Nilsson, foto till höger: Fideli Bäckman Hagström

Om kampanjen Våld dödar kärlek

Våld dödar kärlek är en kampanj som syftar till att öka kunskapen och bryta stigmat kring våld i ungas relationer.

Varför genomförs kampanjen?

Våld i ungas relationer är lika vanligt som i relationer mellan vuxna och kan ta sig uttryck på många olika sätt. Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har så många som var fjärde till var femte ung person i Sverige utsatts för någon form av våld i en relation. Det kan röra sig om våld inom familjen, mellan vänner eller av någon man har en kärleksrelation med. Våldet kan vara fysiskt, psykiskt, digitalt, sexuellt eller ekonomiskt.

Kampanjen startades av socialförvaltningen Hisingen efter att lägesbilden om brott och otrygghet 2024–2025 togs fram för stadsområde Hisingen. Lägesbilden visar att våldet kryper ner i åldrarna och att det har blivit grövre mellan barn och ungdomar.

I samarbete med Polisen och elever från Schillerska gymnasiet vill socialförvaltningen Hisingen genom kampanjen öka kunskapen och bryta stigmat kring hot och våld i ungas relationer. 

Hur har kampanjen tagits fram?

Kampanjen har skapats med hjälp av ungdomar för att bättre kunna anpassa informationen och nå unga som utsätts eller utsätter andra för våld i nära relation.

Både bild och budskap har utformats i samarbete med elever från två klasser vid Schillerska gymnasiet i Göteborg. I en intensiv kampanjtävling tog eleverna fram olika förslag. Det vinnande konceptet har nu blivit en kampanj som syns överallt i Göteborg.