Skyltar med duvor användes för att få rökare att fimpa i askkoppar 2017. Foto: John Areblad, Kanvassfilm

TÄNK på var du slänger ditt skräp


TÄNK-kampanjen är en kampanj för att påverka människors attityder och minska nedskräpningen i hela Sverige. Vi vill att göteborgarna ska ha en ren och trygg stad.

Vi vill uppmuntra alla att vara rädda om vårt gemensamma vardagsrum. Därför arbetar vi inte bara med städning och driftsutveckling utan även med attitydkampanjer med budskapet "Var rädd om Göteborg TÄNK på var du slänger ditt skräp". Kampanjen syns på olika lokala evenemang och torg över hela Göteborg.

Genom att få alla att se staden som sin och att tänka efter före, och var, de slänger sitt skräp vill vi skapa delaktighet i vår stad.

Nudgingprojekt för att minska antalet fimpar på gatan

Genom att nudga eller "putta" någon vill metoden nudging påverka människors beteende i en önskvärd riktning genom att arrangera valsituationen så att det blir lätt att göra rätt. Sedan 2016 har metoden använts för att uppmuntra rökare att fimpa i askkoppar istället för på gatan. 2017 vann nudging-kampanjen kategorin "Most effective" (mest effektiv) på inofficiella VM i nudging. Kampanjen kombinerade orangea askkoppar med skyltar med duvor och texten "Vänligen fimpa i askkoppen. Duvorna försöker sluta röka."

Har du synpunkter på hur vi sköter Göteborg är du välkommen att höra av dig till Göteborgs Stads kundtjänst.