
Vår skola
Trollängsskolan har cirka 170 elever från förskoleklass till årskurs 6. Hos oss finns även ett fritidshem med tre avdelningar. Skolan ligger i norra Askim nära till naturen. På skolan är vi alla bekanta med varandra vilket skapar en trygghet hos eleverna. På skolan arbetar vi för att samtliga elever ska må bra, vara trygga samt utvecklas så långt det är möjligt, såväl kunskapsmässigt som socialt.
Skolans profil
Hos oss på Trollängsskolan får ditt barn möjlighet att utveckla en positiv lärandeidentitet. Det innebär att eleverna får en genuin tilltro till sin egen förmåga att kunna lära sig. På Trollängsskolan arbetar vi aktivt med att utveckla elevernas förmåga till en god självuppfattning och att de ska finna glädje i: Jag kan, jag vill, jag får och jag vågar prova!
På Trollängsskolan arbetar vi aktivt för att stärka gemenskapen på skolan genom det värdegrundsarbete som genomsyrar hela vår verksamhet och som vi kallar SAMS, vilket står för Samarbete - Acceptans - Medmänsklighet och Sociala medier.Kunskap
På Trollängsskolan vill vi att alla elever ska stimuleras till ett lustfyllt lärande. Vår värdegrund vilar på allas lika värde genom kunskap, trygghet och ansvar. Pedagogerna har ett starkt engagemang och bred kompetens. Vår undervisning vilar på forskning och beprövade metoder, vilket skapar en trygg och lärande miljö där eleverna är i fokus.’’Vi tror gott om varandra och vi gör varandra bra.’’
Fritidshem
Trollängsskolan har tre fritidshemsavdelningar; Skogen, Trollen & Draken.
Eleverna erbjuds en varierad och kreativ lärmiljö där den fria leken och sociala relationer ges stort utrymme. I fritidshemsverksamheten tar undervisningen sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter samtidigt som eleverna utmanas kontinuerligt genom nya upptäckter. På fritidshemmen erbjuds eleverna en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.Förskoleklass
I förskoleklassen på Trollängsskolan har vi som mål att alla elever ska få utvecklas och lära sig i en trygg miljö. Leken är en viktig del som genomsyrar hela dagen både kunskapsmässigt och socialt. I förskoleklassen arbetar två klasslärare och en fritidspedagog, vi tar tillvara på möjligheten att dela in klassen i mindre grupper för att skapa en ökad studiero. Vi arbetar efter styrdokument där vi skapar en trygg, lärorik miljö där eleverna får möjlighet att lära sig och utvecklas.Följ oss gärna på instagram
@forskoleklass.trollangsskolan
Trygghet, trivsel och lika behandling
Om du som elev känner att du har blivit kränkt eller diskriminerad av en elev eller en i personalen kan du prata med din rektor, eller med någon annan vuxen på skolan. Vi på skolan ska hjälpa dig. Därför har vi en plan mot diskriminering och kränkande behandling. I den beskriver vi vårt förebyggande och främjande arbete och vilka saker vi kan göra för att hjälpa dig som har blivit kränkt. Planen hittar du i Vklass. Om du saknar inloggning till Vklass kontakta skolan för att få planen.
Samarbete
Trollängsskolan har ett särskilt nära samarbete med Askimsskolan. I närområdet tar vi del av det som finns nära oss. Vi samarbetar med biblioteket där vi har möjlighet att boka tider för enskilda besök. På skolan har vi faddersystem där eleverna får möjlighet att träffas i en trygg miljö och lära av varandra.
En gång i månaden träffas representanter från alla årskurser på elevråd. Eleverna får möjlighet att prata om skolans utveckling och påverkan.
Delaktighet för elever och vårdnadshavare
Det är viktigt att det finns en bra dialog mellan skola, elev och vårdnadshavare. På Trollängsskolan använder vi oss till stor del av vår lärplattform Vklass när vi kommunicerar med dig som vårdnadshavare om ditt barn. På ditt konto kan du se ditt barns läxor, följa ditt barns individuella utvecklingsplan och få information om vad som händer i klassen.