Tillfälligt stopp för utlåning av e-böcker på Göteborgs folkbibliotek

Från måndag 11 mars stoppar Göteborgs folkbibliotek tillfälligt all utlåning av e-böcker och e-ljudböcker, både via appen Biblio och i E-gotlib. Anledningen är bristande funktion i leverantörens tjänster. Systemen måste ses över för att säkerställa att låntagarna kan använda tjänster som fungerar.

Appen Biblio och E-gotlib är e-bokstjänster som tillhandahålls av samma leverantör till alla folkbibliotek i Göteborg. Biblioteken har under en längre tid upplevt en ökad mängd felanmälningar vid nedladdningar av e-böcker och e-ljudböcker och vill nu invänta att problemen blir lösta innan de åter erbjuder tjänsterna. 

- Vi ser till exempel problem med att nedladdningar kan bestå av vita, tomma sidor, eller att en ljudbok inte kan laddas ner i appen Biblio eller till en läsplatta av ett visst märke. Vi behöver säkerställa att göteborgarna får det de betalar för, säger Lisa Larsson, bibliotekarie på enheten för digitala verktyg på Stadsbiblioteket Göteborg. 

Göteborgs folkbibliotek pausar nu utlåningen av e-böcker tillfälligt för att i samverkan med leverantören se över systemen och rutinerna för att kunna säkerställa att de kan förse låntagarna med e-bokstjänster som fungerar. 

- Vi ser att de digitala lånen ökar. Därför är det viktigt att vi har tjänster som fungerar på ett tillfredsställande sätt. Förhoppningsvis blir stoppet kortvarigt och resulterar i att ännu fler kommer att kunna använda våra e-bokstjänster i framtiden, säger Anette Eliasson sektorschef Bibliotek. 

Målsättningen är att inom kort kunna starta igen med ett stabilare system. 

Vid frågor, kontakta: ebok@kultur.goteborg.se