Effekter
De tidiga insatserna ger effekter under hela det fortsatta livet. Insatser som främjar deras kognitiva förmågor, kan med tiden förklara socioekonomisk framgång och positiv utveckling senare i livet.
Effekter för barnen
Daglig högläsning påverkar barns verbala förmåga, skolmognad och skolresultat. Barn med vuxna i sin närhet som tidigt börjar introducera böcker och läsning ligger avsevärt bättre till än de som saknar det stödet. Självklart finns det många olika faktorer som påverkar barns utveckling, men högläsningen var en av de faktorer som visade sig vara allra mest betydelsefull.
Barn som har vuxna i sin närhet som tidigt börjar introducera böcker och läsning ligger avsevärt bättre till än de som saknar det stödet.
Effekter hela livet
Vinsterna för barn som läser av egen fri vilja, så kallad nöjesläsning, är extra stora. Förutom bättre textförståelse, grammatik och ordförråd, får de ökat självförtroende som läsare och ökad generell kunskap. Men man har också sett dess effekter som bättre förståelse för andra kulturer, större insikter i mänskligt beslutsfattande och ökat samhälleligt deltagande. Livslånga effekter med andra ord.
Effekter i Göteborgs Stads verksamheter
Sedan kraftsamlingen Staden där vi läser för våra barn startade har arbetet bidragit till att språk- och läsfrämjande lyfts som en viktig fråga inom allt fler verksamheter.
Det här är några siffror som visar vad som har hänt i staden under de fyra år mobiliseringen har pågått.
Källor
- Jämlikhetsrapporten 2017. Ursprungskällan är The Marmot Review.
- UCL Institute of Health Equity. (2010). Fair Society Healthy Lives: The Marmot Review. London: UCL Institute of Health Equity
- What role for the home learning environment and parenting in reducing the socioeconomic gradient in child development? Findings from the Millennium Cohort Study – PubMed (nih.gov)
Webbutbildning
Den här kostnadsfria utbildningen handlar om att skapa läsglädje hos barn. Du får kunskap om varför arbetet är viktigt och hur vi jobbar för att Göteborg ska bli staden där vi läser för våra barn. Och kanske viktigast av allt – du får reflektera över hur du kan arbeta läsfrämjande i din verksamhet.