Vår förskola
På förskolan ska ditt barn känna sig tryggt och samtidigt få leka och lära i en spännande och utmanande miljö. Vår pedagogik är uppbyggd på att ditt barn ska få lära sig socialt samspel, skapande, kommunikation, naturvetenskap, kultur och mycket mer. Förskolan består av två byggnader. När du sökt och fått en plats på förskolan, blir ditt barn placerat på en avdelning i någon av byggnaderna. Lokalen på Smörgatan 100 är just nu stängd förrenovering på grund av en vattenläcka. Barngrupperna flyttar tillfälligt in på förskolan Engelbrektsgatan 34E.
Förskolan Smörgatan 80 består av två byggnader med totalt fem avdelningar. Saltkråkan och Månen är avdelningar för yngre barn. Bullerbyn och Junibacken är åldersblandade grupper för 1-5 åringar och Solen är för äldre barn.
På varje avdelning arbetar kunniga och engagerade förskollärare och barnskötare.
Foto: Davide Panzino. Förskolebyggnad på Smörgatan 80.
Foto: Davide Panzino. Förskolebyggnad på Smörgatan 100.
Vår pedagogik
Vi ser barn som kompetenta och tycker det är viktigt att de ska känna sig trygga för lek och lärande på förskolan. Det är även viktigt att du som förälder/vårdnadshavare känner dig nöjd och trygg när du lämnar ditt barn på förskolan. Förskolans mål är att alla ska känna sig trygga och att alla kan utveckla sina förmågor i sin egen takt.
Ditt barn utvecklas och lär sig saker genom att vi på olika sätt arbetar med ämnen. Vi bearbetar ämnet utifrån att barnen ska lära sig bland annat socialt samspel, skapande, språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, matematik och kultur.
Vi arbetar med ämnet genom att prata med barnen om olika saker som händer i deras närhet och fånga upp vad barnen tänker och funderar på, för att sedan bearbeta det tillsammans. Vi läser rim och ramsor, böcker och sorterar saker efter form, färg eller antal. Vi arbetar med mängd och längd samt tid och rum. Vi går ut i naturen och ser hur den förändras med årstiderna och tar med oss saker utifrån att arbeta med inomhus. Vi klipper och klistrar, målar och ritar och bygger saker av olika material.
Foto: Marit Lissdaniels
En miljö som bjuder in till lek
På förskolan finns flera olika sorters rum som ditt barn kan leka, utmanas och utveckla intressen i. Det finns exempelvis rum för skapande i olika färg, form och material och rum för uppvisning, teater och dans. Vi har också vilrum där barnen sover middag eller lyssnar på sagor. Miljön på förskolan är föränderlig och vi utvecklar våra olika rum beroende på vad barnen har för intressen och behov.
På vår gård finns klätterställning, gungor, cykelbana och gräsytor. Ibland har barnen fri lek och ibland ordnar vi aktiviteter och lekar tillsammans. Förskolan har nära till naturen och där spenderar vi mycket tid att upptäcka och utforska.
En dag på förskolan
Dagarna på förskolan varierar förstås en del beroende på bland annat väder, barnens önskemål och vilken veckodag det är. Vi har dock några fasta hållpunkter som gäller alla dagar.
Vi börjar dagen med att äta frukost tillsammans. Frukosten kan bestå av exempelvis gröt, fil och flingor, yoghurt, ägg (en gång i veckan), smörgås, pålägg och juice. Efter frukosten ägnar vi förmiddagen åt aktiviteter både utomhus och inomhus. Vi leker rollekar, spelar spel, gungar, bygger, målar, läser, ritar, klipper och klistrar, cyklar, klättrar, hoppar hopprep och gör många andra roliga och kreativa saker tillsammans.
Till lunch äter vi vällagad och näringsrik mat - pasta, ris eller potatis i kombination med någon form av protein och grönsaker. När barnen äter ska det vara trivsamt och lugnt. Stunden då vi äter utgör viktig social samvaro samtidigt som det är en situation där ditt barn lär sig att prova nya smaker.
Att vara tillsammans med andra i grupp är tröttande. Därför vilar vi en stund varje dag, efter lunchen. De yngre barnen sover middag och de äldre vilar medan vi läser sagor eller lyssnar på cd-skivor. På eftermiddagen ägnar vi oss åt fler aktiviteter, både utomhus och inomhus. Omkring klockan 14.30 serveras mellanmål som kan bestå av till exempel smörgås och mjölk samt en frukt eller grönsak.