Skytteskolan vinnare i tekniktävling på Chalmers

Publicerad 1 april 2024

Fyra skolor i Göteborgs Grundskoleförvaltning har vunnit i tävlingen Framtidens klassrum. Vi säger stort grattis till Skytteskolan, Styrsöskolan, Hultskolan och Flatåsskolan.

Framtidens klassrum är en tekniktävling för årskurs 6. Eleverna ska skapa framtidens klassrum, ett klassrum som ska skapa upptäckarlust och lugn. Med tävlingen vill arrangörerna väcka och stimulera intresset för teknik och hållbara samhällslösningar.

Eleverna på Skytteskolan fick genomgångar och ha diskussioner i helklass utifrån olika perspektiv som var viktiga inför tävlingen, exempelvis miljöperspektivet. En möjlighet att integrera flera ämnen och kursplaner som bild, svenska, teknik, fysik, slöjd och samhällskunskap.

Kreativt arbete

Eleverna fick efter genomgångarna skissa och vara kreativa om hur framtidens klassrum skulle vara.

­– I det här läget fanns det inget fel eller konstigt, utan eleverna skulle skriva upp allt som poppade upp i huvudet. Eleverna fick möjligheten att träffa ingenjörsstudenter i tidigt skede och under tiden stötte vi på olika hinder och det tror jag är en viktig del, vad gäller utvecklingen av projektet, säger Jeanette Nathalie El Chammas, lärare på Skytteskolan. 

Hela klasserna har fått engagera sig i bygget av deras framtida klassrum.

I projektet behöver eleverna skriva en teknisk rapport, göra skisser, planera, presentera och bygga.

Framtidens klassrum en viktig fråga för eleverna

Eleverna har tyckt att det har varit roligt att vara med och göra projektet, framförallt i det praktiska med att bygga modellen och filma. De har fått lära sig mycket om utveckling, identifiera problem och kreativt tänkande.

- vi tänkte att det skulle bli kul och enkelt att bygga vårt klassrum, men insåg att det inte var så lätt som vi trodde. Det vik tyckte var mest spännande var att se hur vår modell utvecklades, från hur vi tänkte till att den blev klart och hur det skiljde sig åt, berättar eleverna på Skytteskolan.

De berättar också att en viktig lärdom under projektet att de inte kunde ge upp bara för att de misslyckades, utan att de fick tänka om och fortsätta.

– Vi valde att vara med i tävlingen främst för att det verkade som ett roligt projekt, där elever får använda sin fantasi för att lösa nutida och framtida utmaningar i skolmiljön. Framtidens klassrum är ju ett centralt ämne för elever som spenderar flera timmar i ett klassrum, därför är elever den bästa målgruppen att utföra ett sådant projekt med, säger Jeanette Nathalie El Chammas.

Om tävlingen

Vad är en bra lärmiljö och hur lär man sig på bästa sätt egentligen? Är arbetsmiljön viktig för att trivas och känna sig trygg? Och hur kan man skapa miljövänliga klassrum?

I årets tekniktävling har elever i åk 6 dykt ner i dessa frågor, blickat framåt och arbetat fram idéer, skisser och byggt modeller av framtida klassrum. Bidragen presenteras i tekniska rapporter och videopresentationer - i en digital utställning

I tävlingen deltog 130 skolor i hela Sverige. Vill du titta på alla bidragen? Välkommen in till den digitala utställningen på tekniskasamfundet.se

Läs mer om tekniktävlingen framtidens klassrum på chalmers.se.

Motivering

Skytteskolan - AI-hjälpkatter

Ett innovativt och tematiskt jordgubbsklassrum för framtiden! Här används inte bara golvyta utan även höjden i rummet. I klassrummet finns två AI-katter som kan hjälpa eleverna och avlasta läraren. Rummet är lekfullt med bland annat en klättervägg som används för att komma till andra våningen. Ett akvarium kopplar samman lärande med trivsel på ett nyskapande sätt.

Se bidraget

Styrsöskolan - Rullande kuberna

En djärv design som utmanar det traditionella rektangulära klassrummet och ger elever och lärare möjlighet att arbeta på nya sätt. Miljön ger möjlighet till både individuellt fokus, att arbeta i grupp och att som elev få springa av sig när man har överskottsenergi. Med hjälp av naturmaterial som hampa uppnås inte bara en praktisk funktion för ljudisolering utan även ett estetisk tilltalande slutresultat.

Hultskolan - Hemklassrummet

Kreativiteten flödar i detta klassrum, som utnyttjar teknikens möjligheter för interaktivt lärande i olika ämnen. Här lär man sig spanska genom att koppla upp sig mot elever i Spanien, scanna av bords ursprung och med hjälp av VR lära sig om regnskogen. Arbetet har ett tydligt hållbarhetstänk där lokal produktion, förnyelsebar energi och återvinning är genomgående. Med en väl genomarbetad rapport och en fantastisk modell visar eleverna hur framtidens klassrum borde se ut.

Flatåsskolan – Skogsklassrummet

Här möter eleverna både ett öppet rum med gradänger och halvmåneformade bord, samt mer ombonade grupprum på en våning nedanför. Naturen och ett porlande vattenfall får ta stor plats i förslaget och bidra till upplevelsen. Bidraget inkluderar en välskriven rapport där stor vikt läggs vid materialval, förnyelsebar energi och sociala faktorer.

Övriga vinnare var Degebergsskolan, Strömskolan, IES Krokslätt.