Foto: Lo Birgersson

Vår förskola

På Skogsängsvägen har vi underbart stora lokaler och en fantastisk gård med både fotbollsplan, pulkabacke och stora grönområden med buskar och träd att leka i. Förskolegården inspirerar därmed till lek i både små och större grupper. Naturligtvis finns även gungor, rutschkana, sandlådor och klätterställning. Vår närhet till naturen är en tillgång och berikar barnens lek och lärande.

Vår vision

Alla barn och vuxna i förskolan ska ges förutsättningar att utvecklas och lära, i en miljö som är välkomnande, kreativ och utmanande. Barnens bästa ska vara i centrum vid alla beslut utifrån rådande förutsättningar. Vi vill ge alla barn erfarenheter som leder till en stark identitet och tillit till den egna förmågan.

Vår förskola

På Skogsängsvägen har vi underbart stora lokaler och en fantastisk gård med både fotbollsplan och stora grönområden med buskar och träd att leka i. Förskolegården inspirerar därmed till lek i både små och större grupper. Naturligtvis finns även gungor, rutschkana, sandlådor och klätterställning. Vår närhet till naturen är en tillgång och berikar barnens lek och lärande.

Förskolan består av fyra avdelningar, vars namn är inspirerade av universum: Kosmos, Månen, Raketen och Jorden. De finns två avdelningar för de äldre barnen och två för de yngre. På vår gård möts barnen i alla åldrar.

Vi strävar efter att tillsammans med barnen utforma en trygg och lärorik miljö utifrån barnens intressen och behov av utmaningar. Pedagogerna som arbetar med barnen är utbildade förskollärare, lärare för yngre åldrar eller barnskötare. Tillsammans med barnhälsan arbetar vi för att möta varje barns behov för att hen ska utvecklas till sin fulla potential. Stor vikt läggs vid den demokratiska tanken likaså att alla barn har en drivkraft att utforska omvärlden och en vilja att lära. För oss är det viktigt att alla ska känna att de bidrar och är en tillgång i gruppen.

Förskolans läroplan (Lpfö-18)  Läroplanen på skolverket.se ligger till grund för verksamheten. Läroplanen finns att läsa på förskolans alla avdelningar och på Skolverket, Läroplanen på skolverket.se . Läroplanen betonar att alla barn är kompetenta och rika; de bär med sig erfarenheter, tankar och funderingar som blir synliga i samspelet med andra människor.

SOKA - Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Språk är makt. Språket är vägen in i samhället och starkt sammanlänkat med det egna lärandet samt en stor del i identitetsskapandet. Alla språk är lika värdefulla och ges plats i förskolans utbildning och undervisning. Språk är mångfacetterat och hos oss får alla barn möta en språkrik förskola med språkmedvetna pedagoger. Ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt innebär ett förhållningssätt hos pedagogerna, som ger alla barn förutsättningar till lärande och utveckling oavsett deras språkliga erfarenheter. I det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet är omsorg och undervisning en helhet där vi arbetar medvetet med språkutveckling och kvalitet i olika pedagogiska sammanhang och utifrån läroplanens olika områden. Det gör vi bland annat genom att erbjuda planerade högläsningar där barnen får samtala om texter och bilder. Barnen erbjuds olika texttyper som berättande, fakta, och instruerande texter. Vi utmanar barnens kognitiva förmåga genom att ställa öppna frågor och följdfrågor samt ge utrymme för talutrymme och tanketid. Genom att låta barnen använda alla sina språkliga resurser och språkliga kompetenser i förskolan, kan det bidra till en god självkänsla och ett positivt identitetsskapande.

Dokumentation

Den pedagogiska verksamheten dokumenterar vi i text och bild i Unikum.  Tillsammans upptäcker pedagoger och barn lärande i dokumentationen. Dokumentationen synliggör vårt pedagogiska arbete tillsammans med barnen och ni vårdnadshavare får insyn i ert barns lärande och utveckling. Dokumentationen ger oss pedagoger även kunskap om barnens intresse och utveckling och hjälper oss därmed att utveckla och driva utbildningen och undervisningen framåt. Vi strävar efter att tillsammans med barn och er vårdnadshavare utforma en trygg och lärorik miljö utifrån barnens intressen och behov av utmaningar. Pedagogisk dokumentation är ett sätt att följa barns lärande och de processer som är igång med bland annat foto, film, observationer och reflektioner tillsammans med barn, föräldrar och kollegor. Dokumentation är ett sätt att se och utveckla kvalitén i förskolan.

En dag på förskolan

En dag på förskolan innehåller lek, lärande och omsorg. Genom att organisera dagen efter barnens behov och intressen, varvas aktiviteter, lek och utomhusvistelse. Vi delar upp oss i mindre grupper under dagen för att skapa lugn och koncentration i såväl lek som lärande. Vi är utomhus i alla väder.

Vår pedagogiska miljö är i ständig förändring. Detta för att anpassas utifrån de intressen som just de barnen som finns hos oss nu har och vilka projekt vi arbetar med. På alla avdelningar finns möjlighet till skapande aktiviteter såsom exempelvis att måla, klistra, klippa, pärla, väva, Play-Doh/lera med mera. Även utomhus ges många tillfällen till skapande verksamhet.

Genom KULF – kultur i förskolan, får vi ta del av olika kulturarrangemang som teater och dansföreställningar. Förskolan har en egen kock som lagar vår mat. Vi satsar mycket på ekologiska varor. När vädret tillåter äter vi gärna mellanmål utomhus. Frukost serveras kl 8.00, lunch 11.30 och mellanmål 14.30.

 

Övrigt samarbete

Förskolan samarbetar med BVC, förskolepsykolog, socialsekreterare och skola. Detta sker alltid i samförstånd med vårdnadshavarna.

Sekretess

Tystnadsplikt, anmälningsplikt och sekretesslag gäller inom förskolans verksamhet.

IKT – Information och kommunikationsteknik

IKT finns tillgängligt i det dagliga arbetet och ger möjlighet till utforskande och skapande lärprocesser. IKT är ett viktigt verktyg i vårt arbete med pedagogisk dokumentation, såväl för pedagoger som för barn.

Här kan vi dela erfarenheter i projicering av dokumentation, skapa tillsammans med lärplatta och ta foto på det som fångar barnen. Det digitala blir ett av många olika sätt att uttrycka sig med och att göra sin röst hörd. Vi vill se barnen som producenter och inte konsumenter i det digitala.