Schillerska språkresor

Publicerad 28 april 2016

Schillerskas språkresor avlöser varandra. En Spanskaklass har nyligen varit i Spanien och våra franskaelever har varit i Frankrike.

Elever och lärare från Schillerska och utbytesskolan i Tyskland.

Tyskland, Skottland, Spanien och Frankrike är de länder där våra språkelever, tillsammans med sina lärare varit på språkutbyte i under vårterminen. Språkresorna har avlöst varandra och senast var en Spanskaklass i Toledo i Spanien. Vi fick under deras vecka där följa klassen i en reseberättelse, som finns att läsa på Schillerskas sprillans nya språkreseblogg. Gå in på Schillerska språkresor och läs och se bilder från utbytesresan.

De övriga språkresorna kan du läsa om här.

Språkresa till Tyskland

Under en vecka i april var några tyskaelever på Utbytesresa till Lahr i Tyskland.

Den 11 april åkte 7 elever och 2 lärare på resa till Tyskland. Målet var att besöka vår utbytesskola i Lahr för att tillbringa en vecka hos en nyfunnen tysk kompis.  Lahr ligger i Baden-Württemberg som i sin tur ligger längst ned i sydvästra hörnet av Tyskland. Vi flög till Frankfurt och sedan åkte vi vidare med buss. Väl framme i Lahr togs vi väl emot av skolans rektor och efter det åkte var och hem till sin gästfamilj.

Under veckan gjorde vi utflykter till Freiburg och Strassburg, båda mycket vackra och sevärda och vi fick en guidning i båda städerna av vår tyska lärare. Vi var också med i skolan och fick känna på hur det är att vara gymnasieelev i en tysk gymnasieskola. En dag var alla elever lediga från skolan och då besöktes den stora nöjesparken Europapark.

Det var en jätterolig vecka och den största behållningen var nog att få bo i en tysk familj, följa en tysk kompis i dess vardag och få möjlighet att besöka undervisning i Tyskland, något man aldrig kan om man åker som turist. Självklart har vi även lärt oss mycket tyska…

Kulturresa med våra franskelever och besök på en gymnasieskola  i Pézenas.

På söndagen åkte vi från Landvetter vid 12.30 och landade i Amsterdam en timme senare. Amsterdams flygplats är enorm och det tog en stund att gå till gaten. Flygresan gick snabbt och när vi kom fram till Montpeiller vid ca 17-tiden blev vi hämtade av våra värdar/correspondantes. Sen var det sängen som gällde.

På måndagen gick vi en rundtur i Pézenas stad och de franska eleverna berättade på både franska och engelska om olika kända monument.  Därefter blev vi guidade genom Molières teater, Théâtre de Molière, som renoverades helt och hållet för ett antal år sedan och som används än idag till teater och föreläsningar.  Vi besökte också en amatörteater som var en renoverad vinbyggnad där aktörerna höll på att repetera  inför kvällens föreställning. Vi fick även reda på hur scenerna byggdes upp och vilken rekvisita som användes.

På onsdagen fick vi för en andra gång vara med våra correspondantes på lektionstid i deras Lycée - gymnasium. Vi anlände på morgonen för att vara med på deras geografilektion, som vårt besök i ära  var dedikerat till Sverige. Vi fick under denna tid även hjälpa eleverna att hitta fakta om Sverige och svensk kultur. Onsdagen var även den dag då vädret för första gången klarnade upp, och under lunchen tog vi oss alla till olika uteserveringar tillsammans med våra correspondantes och deras klasskamrater för att äta och njuta utav den härliga solen. Efter lunch återvände vi till eftermiddagens engelsklektion, då det var dags för oss att framföra vår presentation om Sverige. Efter presentationen spenderande vi den resterande stunden med att lära de franska studenterna ord och fraser på svenska.

Vid Montpelliers flygplats finns en skola som heter ESSMA och här kan man studera till pilot, flygvärdinna, steward och flygmekaniker. Vi ägnade torsdagen åt detta besök och blev visade runt på skolan och fick även se hur en del av utbildningen går till i en cockpit.  På eftermiddagen blev vi guidade i Montpellier och vi fick se den vackra Universitetsstaden med alla dess kända monument som t ex den medicinska fakulteten som byggdes på 1100-talet som låg i anslutning till det vackra forna astronomiska observatoriet Tour de la Babote.

Att se och besöka Sète var trevligt och detta besök gjorde vi alla tillsammans på fredagen. Sète är en stad som ligger vid kusten och här livnär man sig på sina ostronodlingar och fisket. Vi såg även rosa flamingos. George Brassens som är en känd poet och musiker har ett eget museum som vi även besökte. Brassens har tolkat kända poeter som Villon och Verlaine. Mont Saint Clair med sin kända fyr på toppen är en by som ligger ovanför Sète och här hade vi en mycket fin panoramautsikt över hela staden och bukten.

På lördagen spenderade en del elever dagen till att gå på marknaden i Pézenas medan några var i Montpellier och shoppade. Kvällen tillbringades tillsammans med correspondenterna.

Söndagen var dagen för avfärd till flygplatsen och vid lunchtid tog vi farväl av våra gästvänliga correspondantes.

Språkresa till Skottland

En av klasserna i Engelska 7 har åkt till huvudstaden i Skottland på det årliga utbytet med University of Edinburgh.

I början av mars var det åter dags för en grupp elever att åka på språkresa. En Engelska 7 klass reser till Edinburgh för att träffa studenter som läser svenska som främmande språk på The University of Edinburgh, Department of Scandinavian Studies, för ett tre dagar utbyte.

Här följer klassens reseberättelse.

Del 1.
Efter en 40 min försening på planet i Köpenhamn för take off kunde vi se de rullande kullarna i solsken som omger Edinburgh. Snabbt begav vi oss till den nya spårvagnsstationen som tog oss till centrala stan. Vi installerade oss och begav oss sedan ut på en timmes guidad tur av New Town. Staden som byggdes enligt upplysningstidens vetenskapliga principer. Återstående få timmarna var fria för egen utforskning.
   Efter tidig frukost dagen efter, var det dags för en tretimmars engelsk/skotsk guidad tur i Old Town. Spöken, mord, straff var en del av ingredienserna medan regnet hängde i luften.
   I dag väntar mötet med studenterna på University of Edinburgh. Det blir workshops och mingel följt av enrummarns föreläsning av Dr Alan Mc Niven. Han kommer att föreläsa skotsk kultur språk och historia. Sen väntar vi med spänning på vad de skotska studenterna har ordnat för kvällsaktiviteter..... Det får bli en överraskning.

Del 2.
Den stora frågan var vad studenterna på universitetet hade hittat på för våra elever. Efter två timmars workshops med kommunikationsövningar, avslöjades hemligheten; Michelle inbjöd samtliga till sitt studenthem på pizza och brownies. Morgonen efter förstod vi att alla hade haft en mycket trevlig kväll.
   Förmiddagen ägnades åt egen kulturell aktivitet och på eftermiddagen samlades vi åter på universitetet. Denna gång blev det workshop med andra svenskastuderande.
   Schillerska elever hade fått i uppdrag att presentera sin favoritplats i Göteborg. Grupperna byttes om efter varje kvart. Workshopen avslutades med spontan allsång då alla klämde i med "Känn ingen sorg för mig Göteborg". Därefter blev det spontanfika!
   Tre dagar har gått väldigt fort. Några elever har tyvärr blivit förkylda och inte kunnat delta under den sista dagen men för övrigt har vi njutit av hyfsat väder och gott humör.