
IMA
Kommunen ansvarar för att erbjuda individuellt alternativ för ungdomar som saknar behörighet till ett yrkesprogram. Individuellt alternativ på Polhems-gymnasiet riktar sig till de elever som förväntas bli behöriga till nationella program på ett läsår.
Syfte
Syftet med individuellt alternativ är att eleven ska gå vidare till yrkesintroduktion, nationellt program eller till annan utbildning. Den enskilda elevens syfte med utbildningen ska klart framgå i den individuella studieplanen.
Skolans mål är att varje elev utvecklar sin självkännedom och förmåga till studieplanering samt att varje elev medvetet kan ta ställning till fortsatt studie-och yrkesinriktning utifrån sina samlade erfarenheter och kunskaper. Dessa mål är särskilt angelägna på individuellt alternativ.
Innehåll, struktur och upplägg
Den utbildning som erbjuds på individuellt alternativ är i hög grad individualiserad då den utformas efter elevens förutsättningar och behov. Ett viktigt redskap i detta arbete är elevens individuella studieplan som synliggör elevens utbildning. I den individuella studieplanen ska syftet med elevens studier tydligt framgå. Studieinnehållet bestäms utifrån elevens behov, förutsättningar och mål med utbildningen. Om eleven har förutsättningar för att läsa hela eller delar av kurser i gymnasieämnen kan utbildningen också innehålla sådana.
Även andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling kan ingå i utbildningen. Samverkan med elevhälsan, studie- och yrkesvägledningen och andra samhällsinstanser är av betydelse för elever med ett mer omfattande stödbehov av olika slag. Stor betydelse för elevens kunskapsutveckling är också regelbundenheten i uppföljning och framåtsyftade planering av elevens studier. Därför läggs stor vikt vid att tydliggöra och diskutera elevens mål med sin utbildning.
Individuellt alternativ ska utformas efter elevens behov och förutsättningar. Individuellt alternativ kan innehålla grundskolekurser som eleven saknar behörighet i.
Beräknad studietid
Beräknad studietid för individuellt alternativ på Polhemsgymnasiet är 1 år.
Uppföljning
Elevens individuella studieplan följs upp kontinuerligt tillsammans med mentor. Vid behov revideras studieplanen. Eleven ska ges det stöd som behövs för att nå målen. Det är skolans ansvar att varje elev som har avslutat ett introduktionsprogram har en plan för och tillräckliga kunskaper för fortsatt utbildning eller att eleven är redo för att etablera sig på arbetsmarknaden. Skolans studie- och yrkesvägledare kommer att vara delaktig i detta arbete.