Om skolan

Framtiden är för viktig för att chansa.

Om du vill ha en riktigt bra grund för högre studier är Polhemsgymnasiet platsen för dig. Skolmiljön här ger dig alla förutsättningar att lyckas, och med många studiemotiverade klasskamrater kan du räkna med fullt fokus på lärande från dag ett.

Här blir du mer än redo för universitetet

På Polhemsgymnasiet har vi metoderna, lärarna och stödet du behöver för att ta steget upp till universitetsnivå. Oavsett vilket program du väljer får du en riktigt bra utbildning. Tidigare elever berättar ofta att de kände sig väldigt väl förberedda när de började på högskolan. Som en del av förberedelserna samarbetar vi med bland andra Chalmers, Göteborgs universitet och Ung företagsamhet. Vi har också ett internationellt kontaktnät.

Räkna med draghjälpsfaktorn

Vi är rejält överrepresenterade när det gäller elever som tycker det är bra att plugga ordentligt. Det kommer med stor sannolikhet att inspirera dig att jobba hårdare. När ambitiösa elever och ambitiösa lärare utmanar och sporrar varandra, blir lärande extra effektivt. I stadens betygsstatistik ligger vi ofta högst och betygen brukar vara lika höga för pojkar och flickor.

Här tar vi även det roliga på allvar

Skoltiden innebär inte bara hårt arbete. Gemenskap och traditioner är något vi tar på största allvar här på Polhemsgymnasiet. Även när vi tävlar, firar och reser tillsammans, så går vi in för det helhjärtat. Stolthet och gemenskap är en del av vår kultur. Det är lättare att lyckas tillsammans.